Luovuus tunnekasvatuksen tukena : tunnekasvatusta varhaiskasvatuksessa
Kinnunen, Anni; Rantala, Pauliina (2022)
Kinnunen, Anni
Rantala, Pauliina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013032
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013032
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Helsingin kaupungin päiväkoti Klaaran kanssa, kohderyhmänä esiopetusryhmä Pörriäiset. Opinnäytetyön aiheena on tunnekasvatus varhaiskasvatuksessa luovia menetelmiä käyttäen. Opinnäytetyö toteutettiin kyseisessä päiväkodissa pidettävinä tuokioina, joiden sisältö koostui erilaisista luovista harjoitteista musiikin, draaman ja liikunnan avulla. Tuokioita pidettiin yhteensä viisi. Kaikki harjoitteet sisälsivät tunnekasvatusta ja ne olivat erilaisia ja monipuolisia. Päiväkoti toi ilmi ryhmässä esiintyneen kiusaamista, ja tätä toivottiin yhdeksi käsiteltäväksi teemaksi tuokioille. Yhteistyöpäiväkoti ei halunnut oppaan kaltaista tuotosta, vaan nimenomaan ohjattua toimintaa lapsille.
Teoreettisena viitekehityksenä opinnäytetyössä kulkee mukana sosiaalipedagogiikka, tunnekasvatus ja luovat menetelmät. Opinnäytetyön tavoitteena on rikastuttaa ja vahvistaa lasten tunnetaitoja ja -kehitystä heidän ikätasonsa huomioiden. Tuokioiden tarkoituksena on tukea varhaiskasvatuksessa tapahtuvaa tunnekasvatusta erilaisten luovien menetelmien avulla. Tunnekasvatusta tulisi tapahtua päiväkodin arjessa jatkuvasti eri tilanteissa, eikä pelkästään erillisten tunnetuokioiden avulla. Tunnekasvatus on kasvattajien vastuulla. Varhaiskasvatussuunnitelma edellyttää varhaiskasvatuksen tehtäviin kuuluvan lasten hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen kokonaisvaltaisesti. Lapselle tulee tarjota mahdollisuus kehittää omia tunnetaitojaan. Tunteiden nimeäminen, havaitseminen ja tiedostaminen ovat merkittävässä roolissa lasten tunnetaitojen vahvistumisen kannalta.
Suunnitellut tuokiot ja harjoitteet eivät ole kohdennettu ainoastaan yhteistyöryhmälle, vaan ne ovat helposti muidenkin ammattilaisten hyödynnettävissä. Osa harjoitteista on täysin meidän kehittämiämme, mutta osaan olemme hakeneet inspiraatiota muista lähteistä.
Tuokioilla kerättiin aineistoa havainnoimalla ja seuraamalla lasten käytöstä ja toimintaa, sekä reaktioita ja osallisuutta. Lapset osallistuivat hyvin ja pääosin kaikki nauttivat harjoitteista. Luovien menetelmien avulla onnistuttiin luomaan uusia harjoitteita lapsille, sekä tunnekasvatusta lähestyttiin laajasti eri keinoilla. Ryhmän opettajilta saatiin pelkästään positiivista palautetta tuokioista ja niiden sisällöstä. Lapset kehittyivät tunnetaidoissa tuokioidemme aikana. Kiusaamisteemaa onnistuttiin myös käsittelemään laajasti tuokioilla erilaisten harjoitteiden avulla.
Teoreettisena viitekehityksenä opinnäytetyössä kulkee mukana sosiaalipedagogiikka, tunnekasvatus ja luovat menetelmät. Opinnäytetyön tavoitteena on rikastuttaa ja vahvistaa lasten tunnetaitoja ja -kehitystä heidän ikätasonsa huomioiden. Tuokioiden tarkoituksena on tukea varhaiskasvatuksessa tapahtuvaa tunnekasvatusta erilaisten luovien menetelmien avulla. Tunnekasvatusta tulisi tapahtua päiväkodin arjessa jatkuvasti eri tilanteissa, eikä pelkästään erillisten tunnetuokioiden avulla. Tunnekasvatus on kasvattajien vastuulla. Varhaiskasvatussuunnitelma edellyttää varhaiskasvatuksen tehtäviin kuuluvan lasten hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen kokonaisvaltaisesti. Lapselle tulee tarjota mahdollisuus kehittää omia tunnetaitojaan. Tunteiden nimeäminen, havaitseminen ja tiedostaminen ovat merkittävässä roolissa lasten tunnetaitojen vahvistumisen kannalta.
Suunnitellut tuokiot ja harjoitteet eivät ole kohdennettu ainoastaan yhteistyöryhmälle, vaan ne ovat helposti muidenkin ammattilaisten hyödynnettävissä. Osa harjoitteista on täysin meidän kehittämiämme, mutta osaan olemme hakeneet inspiraatiota muista lähteistä.
Tuokioilla kerättiin aineistoa havainnoimalla ja seuraamalla lasten käytöstä ja toimintaa, sekä reaktioita ja osallisuutta. Lapset osallistuivat hyvin ja pääosin kaikki nauttivat harjoitteista. Luovien menetelmien avulla onnistuttiin luomaan uusia harjoitteita lapsille, sekä tunnekasvatusta lähestyttiin laajasti eri keinoilla. Ryhmän opettajilta saatiin pelkästään positiivista palautetta tuokioista ja niiden sisällöstä. Lapset kehittyivät tunnetaidoissa tuokioidemme aikana. Kiusaamisteemaa onnistuttiin myös käsittelemään laajasti tuokioilla erilaisten harjoitteiden avulla.