Asiakkaiden motivoituminen hyvinvointiteknologian avulla varhaiskasvatuksessa sekä sosiaalialalla : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Ruotsalainen, Emmi; Tervonen, Jenna (2022)
Ruotsalainen, Emmi
Tervonen, Jenna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013274
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailevan kirjallisuuskatsauksen menetelmällä tutkia, millä tavoin hyvinvointiteknologia motivoi asiakkaita varhaiskasvatuksessa ja sosiaalialalla. Tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, miten hyvinvointiteknologiaa voidaan hyödyntää sosiaalialan asiakastyössä motivoivana keinona. Hyvinvointiteknologia käsittää kaiken tekniikan, joka tavalla tai toisella parantaa sitä tarvitsevien elämää. Teknologiaa voidaan käyttää esimerkiksi asiakkaan turvallisuuden, toimintakyvyn, osallisuuden ja omavaraisuuden tukemiseen. (Pohjoismainen hyvinvointikeskus 2018.) Sosiaali- ja terveysalan asiantuntijuus vaatii tulevaisuudessa uusia, asiakaslähtöisiä työmenetelmiä. Digitaalisuus, pelit, pelillisyys ja mobiilisovellukset ovat mahdollisia ratkaisuja siihen. (Punna & Raitio 2016, 224–225.) Hyvinvointiteknologian käyttö lisääntyykin koko ajan varhaiskasvatuksessa ja sosiaalialalla. Sen avulla pyritään kaventamaan hyvinvointieroja sekä tekemään työtehtäviä taloudellisemmin, turvallisemmin, mielekkäämmin ja asiakaslähtöisesti. (Kivekäs ym. 2020, 230.) Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla etsitään vastausta tutkimuskysymykseen, ja tuotetaan siihen laadullinen vastaus valittujen aineistojen perusteella (Kangasniemi ym. 2013, 291). Tutkimuskysymyksenä oli: Miten hyvinvointiteknologia motivoi asiakkaita? Aineistojen etsimiseen käytettyjä sivustoja olivat Google Scholar, Savonia Finna, Science Direct ja SocINDEX. Tutkimukseen valikoitui yhdeksän julkaisua, jotka täyttivät mukaanottokriteerit. Mukaan valittu aineisto analysoitiin ja niistä koottiin tutkimuksen tulokset. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että hyvinvointiteknologian hyödyntäminen voi vaikuttaa positiivisesti asiakkaan motivaatioon. Varhaiskasvatuksessa teknologian hyödyntäminen lisää yhteistyöilmapiiriä, vähentää lasten stressiä ja mahdollistaa lapsille keinon ilmaista itseään eri tavoin. Tietokonepelit voivat lisätä lasten motivaatiota esimerkiksi kielen käytön ja lukemaan opettelun suhteen. Positiivisia vaikutuksia on löydetty myös lasten keskittymiseen ja käyttäytymiseen liittyen. Pelien motivoivuuteen vaikuttaa esimerkiksi ergonomia, käytettävyys, musiikki, värit, hahmot, efektit, palaute, sopivan haastavat pelit sekä mahdollisuus vaikuttaa pelin kulkuun. Nuorten ja aikuisten kanssa tehtävässä sosiaalialan työssä teknologiaa hyödynnetään etenkin tarjottaessa matalan kynnyksen palveluita. Pelien avulla voidaan harjoittaa kognitiivista, psyykkistä, fyysistä ja sosi- aalista toimintakykyä sekä motivoida asiakasta omaehtoiseen hyvinvoinnin edistämiseen. Pelit auttavat asiakasta rakentamaan luottamusta työntekijään ja motivoitumaan työskentelystä. Teknologian avulla pyritään etenkin lisäämään asiakkaan sisäistä motivaatiota.