Bränditutkimus – Case: Business Center Pohjois-Savo
Immonen, Vilma (2022)
Immonen, Vilma
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013193
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013193
Tiivistelmä
Brändi on termi, johon voi kohdata yhä useammin ihmisten huulilla ja yritysten strategioissa. Brändin määritelmän ymmärtäminen saattaa kuitenkin tuottaa haasteita, eikä ihme, sillä olemassa olevia määritelmiä on useita. Voidaan sanoa, että brändi kiteyttää yrityksen toiminnan kokonaisuuden. Esimerkiksi onnistuneilla asiakaskokemuksilla tai inspiroivalla markkinoinnilla voidaan herättää positiivisia kokemuksia ja mielikuvia, mikä parantaa yrityksen brändiarvoa eli aineetonta maineeseen kohdistuvaa pääomaa.
Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä tietoisuutta brändin tarkoituksesta ja merkityksestä liiketoiminnassa. Brändillä on suuri vaikutus asiakkaiden ostopäätökseen, joten sen edistäminen osana liiketoiminnan kehittämistä on aiheellista. Opinnäytetyön teoriaosassa tutustutaan brändin määritelmään ja tarkoitukseen, brändi-imagoon sekä brändin arvon määrittelyyn. Teoriaa seuraa opinnäytetyön tutkimuksen kuvaus, jossa kuvataan tarkemmin muun muassa työn toimeksiantajaa, tutkimusmenetelmää sekä tutkimuksen kohdennusta ja sisältöä. Lopuksi työssä esitetään tutkimuksen tulokset sekä johtopäätökset ja kehittämisehdotukset, joita seuraa opinnäytetyön pohdintaosuus.
Osana opinnäytetyötä on toteutettu määrällinen kyselytutkimus toimeksiantajan, Business Center Pohjois-Savon brändistä painottuen verkoston tunnettuuteen ja brändi-imagoon alueen opiskelijoiden keskuudessa. Business Center Pohjois-Savo on Pohjois-Savon alueella toimiva palveluverkosto, jonka toiminnan periaate on tuottaa asiantuntijapalveluja yrittäjyyteen ja innovaatioihin sekä palvelujen ja tuotteiden kehittämiseen. Toiminnalla pyritään kehittämään alueen elinkeinoelämää sekä vahvistamaan organisaatioiden osaamista ja kilpailukykyä myös kansainvälisillä markkinoilla. Toteutetussa kyselytutkimuksessa pyrittiin selvittämään, kuinka tunnettu Business Center Pohjois-Savo on alueen opiskelijoiden keskuudessa ja millaisia mielikuvia verkosto herättää. Lisäksi selvitettiin opiskelijoiden kiinnostusta yrittäjyyttä ja innovaatioita kohtaan sekä arvioitiin, kuinka tarpeelliseksi teemoista kiinnostuneet opiskelijat kokevat Business Center Pohjois-Savon ja sen tuottamat palvelut. Lopuksi kyselyssä käsiteltiin Business Center Pohjois-Savon mediasisältöjä selvittämällä muun muassa, missä kanavissa opiskelijat haluaisivat nähdä verkoston tuottamaa sisältöä.
Tutkimustulosten myötä Business Center Pohjois-Savon tunnettuus osoittautui varsin jakautuneeksi opiskelijoiden keskuudessa. Business Center Pohjois-Savo ei herättänyt vahvoja mielikuvia, minkä arvioitiin osittain johtuvan verkoston kohtalaisesta tunnettuudesta. Täten kehitysehdotuksena on esitetty, että Business Center Pohjois-Savon tulisi tavoitella laajempaa näkyvyyttä opiskelijoiden keskuudessa ja päästä niin sanotusti mukaan opiskelijoiden arkeen. Olemassa olevaa yhteistyötä oppilaitosten kanssa tulisi laajentaa esimerkiksi opiskelijakuntiin ja -järjestöihin. Yrittäjyyttä ja innovaatioita kohtaan osoitettiin kiinnostusta ja vastaajat määrittelivät Business Center Pohjois-Savon ja sen tuottamat palvelut tarpeellisiksi. Business Center Pohjois-Savon sosiaalisen median sisältöjä ei oltu juurikaan nähty, joten opinnäytetyössä on esitetty kehitysehdotuksia sosiaalisen median näkyvyyden parantamiseen ja sen myötä tunnettuuden lisäämiseen tuottamalla merkityksellistä sisältöä säännöllisesti sekä aktivoimalla olemassa olevia seuraajia.
Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä tietoisuutta brändin tarkoituksesta ja merkityksestä liiketoiminnassa. Brändillä on suuri vaikutus asiakkaiden ostopäätökseen, joten sen edistäminen osana liiketoiminnan kehittämistä on aiheellista. Opinnäytetyön teoriaosassa tutustutaan brändin määritelmään ja tarkoitukseen, brändi-imagoon sekä brändin arvon määrittelyyn. Teoriaa seuraa opinnäytetyön tutkimuksen kuvaus, jossa kuvataan tarkemmin muun muassa työn toimeksiantajaa, tutkimusmenetelmää sekä tutkimuksen kohdennusta ja sisältöä. Lopuksi työssä esitetään tutkimuksen tulokset sekä johtopäätökset ja kehittämisehdotukset, joita seuraa opinnäytetyön pohdintaosuus.
Osana opinnäytetyötä on toteutettu määrällinen kyselytutkimus toimeksiantajan, Business Center Pohjois-Savon brändistä painottuen verkoston tunnettuuteen ja brändi-imagoon alueen opiskelijoiden keskuudessa. Business Center Pohjois-Savo on Pohjois-Savon alueella toimiva palveluverkosto, jonka toiminnan periaate on tuottaa asiantuntijapalveluja yrittäjyyteen ja innovaatioihin sekä palvelujen ja tuotteiden kehittämiseen. Toiminnalla pyritään kehittämään alueen elinkeinoelämää sekä vahvistamaan organisaatioiden osaamista ja kilpailukykyä myös kansainvälisillä markkinoilla. Toteutetussa kyselytutkimuksessa pyrittiin selvittämään, kuinka tunnettu Business Center Pohjois-Savo on alueen opiskelijoiden keskuudessa ja millaisia mielikuvia verkosto herättää. Lisäksi selvitettiin opiskelijoiden kiinnostusta yrittäjyyttä ja innovaatioita kohtaan sekä arvioitiin, kuinka tarpeelliseksi teemoista kiinnostuneet opiskelijat kokevat Business Center Pohjois-Savon ja sen tuottamat palvelut. Lopuksi kyselyssä käsiteltiin Business Center Pohjois-Savon mediasisältöjä selvittämällä muun muassa, missä kanavissa opiskelijat haluaisivat nähdä verkoston tuottamaa sisältöä.
Tutkimustulosten myötä Business Center Pohjois-Savon tunnettuus osoittautui varsin jakautuneeksi opiskelijoiden keskuudessa. Business Center Pohjois-Savo ei herättänyt vahvoja mielikuvia, minkä arvioitiin osittain johtuvan verkoston kohtalaisesta tunnettuudesta. Täten kehitysehdotuksena on esitetty, että Business Center Pohjois-Savon tulisi tavoitella laajempaa näkyvyyttä opiskelijoiden keskuudessa ja päästä niin sanotusti mukaan opiskelijoiden arkeen. Olemassa olevaa yhteistyötä oppilaitosten kanssa tulisi laajentaa esimerkiksi opiskelijakuntiin ja -järjestöihin. Yrittäjyyttä ja innovaatioita kohtaan osoitettiin kiinnostusta ja vastaajat määrittelivät Business Center Pohjois-Savon ja sen tuottamat palvelut tarpeellisiksi. Business Center Pohjois-Savon sosiaalisen median sisältöjä ei oltu juurikaan nähty, joten opinnäytetyössä on esitetty kehitysehdotuksia sosiaalisen median näkyvyyden parantamiseen ja sen myötä tunnettuuden lisäämiseen tuottamalla merkityksellistä sisältöä säännöllisesti sekä aktivoimalla olemassa olevia seuraajia.