Huilunsoiton etäopetus: hyödyt ja haitat alakouluikäisten opetuksessa
Välimäki, Vivi (2022)
Välimäki, Vivi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113497
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113497
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tekijä: Vivi Välimäki
Otsikko: Huilunsoiton etäopetus: hyödyt ja haitat alakouluikäisten opetuksessa
Sivumäärä: 24 sivua + 3 liitettä
Aika: 16.5.2022
Tutkinto: Musiikkipedagogi (AMK)
Tutkinto-ohjelma: Musiikin tutkinto
Suuntautumisvaihtoehto: Musiikkipedagogi, huilu
Ohjaaja: Lehtori Johanna Talasniemi
Arviointi: Lehtori Juha Karvonen
Opinnäytetyöni käsittelee huilunsoiton etäopetusta opettajan näkökulmasta. Pääpainona on alakouluikäisten oppilaiden opetus. Opinnäytetyössä johdatellaan aiheeseen kertomalla yleisesti etäopetukseen siirtymisestä sekä esittelemällä yleisempiä käytössä olleita etäopetussovelluksia.
Haastattelin opinnäytetyötäni varten musiikkiopistossa työskenteleviä huilunsoiton opettajia, joilla on alakouluikäisiä oppilaita. Tutkimusmenetelmänä käytin teemoittelua. Haastattelukysymykset on jaoteltu neljään eri teemaan, ja analyysimenetelmänä on ollut myös käytössä teemoittelu. Haastatteluissa olevissa teemoissa käsitellään etäopetuksen tuomia hankaluuksia sekä pohditaan etäopetuksen positiivisia puolia. Haastateltavat kertovat, mitä ovat oppineet etäopetusajasta sekä miten opetus on muuttunut ja mitä opetustapoja he ovat ottaneet mukaan palattuaan lähiopetukseen.
Haastatteluista selviää, että etäopetusaika on hidastanut oppimista, mutta pitänyt oppilaiden soittokuntoa yllä. Etäopetusaika on myös tuonut oppilaille vaihtelevin tuloksin motivaatiota huilunsoittoon. Opinnäytetyöstäni voisivat hyötyä huilunsoitonopettajat, jotka aikovat käyttää etäopetusta opetustapana tai kaipaavat uutta näkökulmaa omaan opetukseensa.
Avainsanat: Etäopetus, huilunsoitonopetus, alakouluikäiset, teemahaastattelu
Tekijä: Vivi Välimäki
Otsikko: Huilunsoiton etäopetus: hyödyt ja haitat alakouluikäisten opetuksessa
Sivumäärä: 24 sivua + 3 liitettä
Aika: 16.5.2022
Tutkinto: Musiikkipedagogi (AMK)
Tutkinto-ohjelma: Musiikin tutkinto
Suuntautumisvaihtoehto: Musiikkipedagogi, huilu
Ohjaaja: Lehtori Johanna Talasniemi
Arviointi: Lehtori Juha Karvonen
Opinnäytetyöni käsittelee huilunsoiton etäopetusta opettajan näkökulmasta. Pääpainona on alakouluikäisten oppilaiden opetus. Opinnäytetyössä johdatellaan aiheeseen kertomalla yleisesti etäopetukseen siirtymisestä sekä esittelemällä yleisempiä käytössä olleita etäopetussovelluksia.
Haastattelin opinnäytetyötäni varten musiikkiopistossa työskenteleviä huilunsoiton opettajia, joilla on alakouluikäisiä oppilaita. Tutkimusmenetelmänä käytin teemoittelua. Haastattelukysymykset on jaoteltu neljään eri teemaan, ja analyysimenetelmänä on ollut myös käytössä teemoittelu. Haastatteluissa olevissa teemoissa käsitellään etäopetuksen tuomia hankaluuksia sekä pohditaan etäopetuksen positiivisia puolia. Haastateltavat kertovat, mitä ovat oppineet etäopetusajasta sekä miten opetus on muuttunut ja mitä opetustapoja he ovat ottaneet mukaan palattuaan lähiopetukseen.
Haastatteluista selviää, että etäopetusaika on hidastanut oppimista, mutta pitänyt oppilaiden soittokuntoa yllä. Etäopetusaika on myös tuonut oppilaille vaihtelevin tuloksin motivaatiota huilunsoittoon. Opinnäytetyöstäni voisivat hyötyä huilunsoitonopettajat, jotka aikovat käyttää etäopetusta opetustapana tai kaipaavat uutta näkökulmaa omaan opetukseensa.
Avainsanat: Etäopetus, huilunsoitonopetus, alakouluikäiset, teemahaastattelu