Kaupunkimalli Unreal Engine -pelimoottoriin : case VirtuaaliViipuri
Varala, Veetu (2022)
Varala, Veetu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052912883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052912883
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia VirtuaaliViipuri-projektin mallinnuksien yhdistämistä yhtenäiseksi kaupunkimalliksi käyttäen alustana Unreal Engine -pelimoottoria.
Työ toteutettiin projektiluonteisesti ja sen pohjustuksena tutkittiin olemassa olevia pelimoottorialustaisia kaupunkimalleja. VirtuaaliViipuri-projektin menetelmät ja mallinnukset analysoitiin sekä tuotiin Unreal Engine -pelimoottoriin. Pelimoottorissa mallinnukset yhdistettiin kaupunkimalliksi ja optimoitiin. Työvaiheet ja siihen liittyvät ongelmat sekä ratkaisut dokumentoitiin.
Työn tuloksena toteutui yhtenäinen ja vapaasti tarkasteltava kaupunkimalli historiallisesta Viipurista. Unreal Engine -pelimoottorin todettiin olevan tehokas työkalu ja joustava alusta kaupunkimallien sovelluksille. Työn tuloksia voidaan hyödyntää niin VirtuaaliViipuri-projektin jatkokehityksessä kuin yleisesti kaupunkimallien kehitystyössä.
Työ toteutettiin projektiluonteisesti ja sen pohjustuksena tutkittiin olemassa olevia pelimoottorialustaisia kaupunkimalleja. VirtuaaliViipuri-projektin menetelmät ja mallinnukset analysoitiin sekä tuotiin Unreal Engine -pelimoottoriin. Pelimoottorissa mallinnukset yhdistettiin kaupunkimalliksi ja optimoitiin. Työvaiheet ja siihen liittyvät ongelmat sekä ratkaisut dokumentoitiin.
Työn tuloksena toteutui yhtenäinen ja vapaasti tarkasteltava kaupunkimalli historiallisesta Viipurista. Unreal Engine -pelimoottorin todettiin olevan tehokas työkalu ja joustava alusta kaupunkimallien sovelluksille. Työn tuloksia voidaan hyödyntää niin VirtuaaliViipuri-projektin jatkokehityksessä kuin yleisesti kaupunkimallien kehitystyössä.
