Verkko-oppimisympäristön käytettävyystestauksen malli ja käyttöönotto
Tuhkanen, Liisa (2022)
Tuhkanen, Liisa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113473
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113473
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata käytettävyystestauksen teoriaa ja suunnitella toimeksiantajalle konseptoitu verkko-oppimisympäristön käytettävyystestauksen malli. Mallin käyttöönoton tavoitteena oli lisätä verkko-oppimisympäristön käytettävyyttä ja parantaa opiskelijan käyttökokemusta. Käytettävyystestauksen avulla voidaan havaita oppimisympäristössä esiintyviä virhetilanteita ja käytön ongelmia. Käytettävyystestauksen mallin tavoiteltaviksi ominaisuuksiksi asetettiin ketteryys, selkeys ja mahdollisuus kevyeen toteutukseen etäyhteydellä.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu konstruktiivisena tutkimuksena. Opinnäytetyö perustui teoreettiseen tietoon käytettävyydestä, käyttäjäkokemuksesta ja käytettävyystestauksesta verkko-oppimisympäristössä. Käytettävyystestausmallin ratkaisussa sovellettiin tee-se-itse-testausmenetelmää ja käytettävyysasiantuntija Steve Krugin mallia. Lopputuloksen saavuttamiseksi on käytetty määrällistä tutkimusta, haastattelua ja havainnointia. Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi käytettävyystestauksen ohje, jossa kuvataan testausprosessi ja käytettävät menetelmät.
Verkko-oppimisympäristön käytettävyyden varmistaminen on tärkeää oppimisympäristön käyttäjien kannalta. Opinnäytetyössä on todettu, että kevyelläkin testauksen toteutusmallilla ja pienellä otannalla voidaan havaita merkittävät virhetilanteet ja kehittämistarpeet. Tee-se-itse-mallia sovellettaessa muun muassa otannan koosta johtuen ei voida varmistua siitä, että kaikki käytettävyyden haasteet tai virhetilanteet havaitaan.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu konstruktiivisena tutkimuksena. Opinnäytetyö perustui teoreettiseen tietoon käytettävyydestä, käyttäjäkokemuksesta ja käytettävyystestauksesta verkko-oppimisympäristössä. Käytettävyystestausmallin ratkaisussa sovellettiin tee-se-itse-testausmenetelmää ja käytettävyysasiantuntija Steve Krugin mallia. Lopputuloksen saavuttamiseksi on käytetty määrällistä tutkimusta, haastattelua ja havainnointia. Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi käytettävyystestauksen ohje, jossa kuvataan testausprosessi ja käytettävät menetelmät.
Verkko-oppimisympäristön käytettävyyden varmistaminen on tärkeää oppimisympäristön käyttäjien kannalta. Opinnäytetyössä on todettu, että kevyelläkin testauksen toteutusmallilla ja pienellä otannalla voidaan havaita merkittävät virhetilanteet ja kehittämistarpeet. Tee-se-itse-mallia sovellettaessa muun muassa otannan koosta johtuen ei voida varmistua siitä, että kaikki käytettävyyden haasteet tai virhetilanteet havaitaan.