Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Onnistuneen johtamisen tekijät ketterässä organisaatiossa - Työntekijöiden kokemuksia ja näkökulmia johtamisesta

Tuovila, Ilkka (2022)

Avaa tiedosto
Tuovila_Ilkka.pdf (968.3Kt)
Lataukset: 


Tuovila, Ilkka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113544
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millä tavoin kohdeyrityksen työntekijät kokevan johtamisen ketterässä organisaatiossa ja millainen vaikutus tällä on työntekijäkokemukseen, sekä millä tavoin johtamista ja työntekijäkokemusta voidaan edelleen edistää. Opinnäytetyössä lähestytään työntekijäkokemusta teoriapohjan eli ketterän organisaation, jaetun johtamisen, vuorovaikutteisuuden ja dialogisuuden, sekä palvelevan johtamisen kautta.

Jaettu johtajuus tarkoittaa, että johtamistehtävät jaetaan osiin ja niitä delegoidaan useille henkilöille vastuun säilyessä kuitenkin varsinaisella johtajalla tai esihenkilöllä. Jaetussa johtajuudessa johtaminen perustuu siihen, että yhdessä käytyjen keskustelujen perusteella päätökset tehdään siellä missä työ tehdään ja missä kyseiset päätökset vaikuttavat ensisijaisesti tekemiseen.

Palveleva johtajuus on johtamisen filosofia, jonka päämääränä on hyvinvoivat alaiset. Palveleva johtajuus perustuu ihmiskeskeiseen ja eettisesti hyvään johtamistapaan, ihmisten keskinäiseen kunnioittamiseen ja työntekijöiden perustehtävien huomioimiseen. Palveleva johtaminen perustuu oikeudenmukaisuudelle, rehellisyydelle ja arvostukselle. Palveleva johtaminen lisää työhyvinvointia ja henkilöstön motivaatiota, luovuutta sekä sitoutumista työhön.

Tutkimustyö toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa tutkittiin kohdeyrityksen johtamista keskittyen jaettuun johtajuuteen, sekä palvelevaan johtamiseen tarkastellen tätä aihetta kohdeyrityksen työntekijöiden näkökulmasta. Lähestymistapa valittiin, sillä tavoitteena oli ymmärtää työntekijöiden omakohtaisia kokemuksia johtamisesta, sekä tuottaa ideoita toiminnan, johtamisen ja tätä kautta työntekijäkokemuksen kehittämiseksi.

Tutkimustyössä selvisi, että tutkittavien kokemukset kohdeyrityksen toimintamalleista, johtamisesta ja johtajuudesta, sekä näihin liittyvistä haasteista olivat linjassa valitun teoriapohjan kanssa. Tutkimustyön perusteella ei esitellä uusia ilmiöitä valittuun teoriapohjaan liittyen, mutta tutkimustyön tuloksissa ja johtopäätöksissä nousi esille sellaisia käytännön haasteita, joita voidaan edistää jatkossa kohdeyrityksessä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste