Hankintojen kehittäminen
Joensuu, Marko (2022)
Joensuu, Marko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013238
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on havainnoida sekä nostaa esille kehitystä vaativia toimintoja ostotoimintaan liittyen, kasvavassa pk-yrityksessä. Lisäksi työssä tuodaan esille näkökulmia siihen, miten organisaation muut toiminnot ja prosessit heijastuvat ja linkittyvät oston työhön, ja sitä kautta koko organisaation suorituskykyyn. Toisena kantavana teemana on tarkastella käyttöön otetun ulkopuolisen ohjelmiston tuomia muutoksia ostotoiminnassa sekä sen tuomia vaikutuksia koko organisaatioon. Opinnäytetyössä havainnoidaan ohjelmiston käyttöönoton vaikutusta ostajan arkeen ja sitä, onko ohjelmistolle tavoitteeksi asetettuja hyötyjä saavutettu. Teoriaosuuden kautta pohditaan hankintojen roolia osana menestyvää organisaatiota. Yrityksen kasvaessa, hankinta osaamisen kehityskaarta tarkkaillaan seuraavien portaiden tuomien sisältöjen kautta: kaupallisesti orientoitunut organisaatio, koordinoitu hankinta sekä sisäisen integraation hyödyntäminen. Reaktiivisen ja proaktiivisen yrityskulttuurin merkitys nousee oleelliseen rooliin siinä, minkä päälle tulevaa kehitystyötä ja omistajaportaan haluamia kehityssuuntia tulee rakentaa. Osaltaan esille nousi ongelmakohtia muissa yrityksen prosesseissa. Tällaisia toimintoja ovat sellaiset, jotka osaltaan vaikuttavat hankinnan lisäksi poikkiorganisaattorisesti koko yrityksen suorituskykyyn. Yhteenveto osuudessa analysoidaan ja pohditaan, ovatko asetetut tavoitteet saavutettu sekä minkälaisia hyötyjä hankkeella on saavutettu ja mitä haasteita on kohdattu. Lisäksi pohdinta osuudessa nostetaan esille muita keskeisiä tai havaittuja kehityskohteita ja suuntia, joihin tulevissa kehityshankkeissa olisi jatkossa tarkoituksenmukaista keskittyä