Henkilöauton sisämelun vaimentaminen
Mäki, Lauri (2022)
Mäki, Lauri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013396
Tiivistelmä
Työssä selvitettiin mittausten perusteella, miten ajoneuvon sisätilojen äänieristys vaikuttaa sisään kuuluvaan melun määrään ja laatuun.
Työ toteutettiin eristämällä ajoneuvon sisäpuolen peltiosat kauttaaltaan butyylikumisella eristysmatolla sekä pehmytmatolla ja vertaamalla äänitason mittaustuloksia ennen ja jälkeen eristysten. Mittaukset suoritettiin pääpiirteittäin Iso 5128 -standardia noudattaen.
Mittaustuloksista huomataan, että sisämelun taso on selkeästi alentunut, minkä lisäksi korkeimmat taajuudet saatiin eliminoitua lähes kokonaan. Kokonaisuudessaan ajoneuvon sisämelu laski muutamalla desibelillä, mitä voidaan pitää hyvänä tuloksena.
Lisätutkimuksia voitaisiin kohdentaa siihen, kuinka paljon enemmän vaimennusmateriaalia kyseiseen ajoneuvoon voisi jälkikäteen lisätä ja vaikuttaisiko se merkittävästi sisämeluun.
Työ toteutettiin eristämällä ajoneuvon sisäpuolen peltiosat kauttaaltaan butyylikumisella eristysmatolla sekä pehmytmatolla ja vertaamalla äänitason mittaustuloksia ennen ja jälkeen eristysten. Mittaukset suoritettiin pääpiirteittäin Iso 5128 -standardia noudattaen.
Mittaustuloksista huomataan, että sisämelun taso on selkeästi alentunut, minkä lisäksi korkeimmat taajuudet saatiin eliminoitua lähes kokonaan. Kokonaisuudessaan ajoneuvon sisämelu laski muutamalla desibelillä, mitä voidaan pitää hyvänä tuloksena.
Lisätutkimuksia voitaisiin kohdentaa siihen, kuinka paljon enemmän vaimennusmateriaalia kyseiseen ajoneuvoon voisi jälkikäteen lisätä ja vaikuttaisiko se merkittävästi sisämeluun.