Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Seesteisiä siirtymiä ja oivaa odottelua : musiikki varhaiskasvatuksen siirtymä- ja odotustilanteiden helpottajana

Korhonen, Jenna (2022)

 
Avaa tiedosto
Korhonen_Jenna.pdf (429.5Kt)
Korhonen_Jenna_ideakirjanen.pdf (1.326Mt)
Lataukset: 


Korhonen, Jenna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113593
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee musiikin käyttöä päiväkodin siirtymä- ja odotustilanteissa. Musiikkia käytetään kokemukseni mukaan edelleen varhaiskasvatuksessa harmillisen vähän, vaikka se helpottaisi usein haastaviksi koettuja siirtymiä ja odottelutilanteita. Työssäni kerron musiikin käytöstä siirtymä- ja odottelutilanteissa musiikin ilmaisumuotojen eli laulun, soiton, kuuntelun, liikkeen ja taideintegraation keinoin. Musiikillinen toiminta siirtymissä ja odottelutilanteissa auttaa varhaiskasvattajaa myös tukemaan lapsen kehittyvää itsesäätelyä.

Opinnäytetyöni tuotteena kirjoitin varhaiskasvattajille tarkoitetun ideakirjasen, jossa on erilaisia musiikillisia harjoituksia arjen siirtymiin ja odottelutilanteisiin. Työni tavoite oli luoda helposti lähestyttävä ja sovellettava, matalan kynnyksen musiikkimateriaali, joka juurruttaa musiikkia osaksi varhaiskasvatuksen arkea.

Opinnäytetyötä varten haastattelin kuutta yksityisen helsinkiläisen päiväkodin varhaiskasvattajaa ja pyysin heitä kommentoimaan ideakirjaseni luonnosta. Haastateltavat saivat ennen haastatteluja tutustua luonnosvaiheen ideakirjaseen ja haastattelut toteutin teemahaastatteluina puhelimitse.

Haastattelujen perusteella ilmeni, että ideakirjasen harjoituksille oli tarvetta. Varhaiskasvattajat olivat myös ilahtuneita siitä, että vinkit arjen helpottamiseen oli kirjoitettu yksiin kansiin. Ideakirjasen harjoituksia kehuttiin selkeiksi ja kattaviksi. Haastatteluissa varhaiskasvattajat alkoivat heti pohtia harjoitusten siirtämistä käytäntöön omissa ryhmissä sekä ideoimaan, miten ideakirjasta voisi jatkokehittää.

Opinnäytetyöni yhdistää musiikkipedagogisen osaamisen soveltamisen varhaiskasvatukseen. Lisäksi työni havainnollistaa, miten musiikin avulla voidaan helpottaa varhaiskasvatuksen arjen sujuvuutta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste