Työhön perehdytys ammatillisissa kirjoissa
Kankaanpää, Eeva (2022)
Kankaanpää, Eeva
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113608
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113608
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä erilaisia perehdytystapoja sekä perehdytysmalleja 3AMK:n eli Metropolian, Laurean ja Haaga-Helian muodostaman strategisen liittouman kirjastojen kirjat tarjoavat. Työssä tutkittiin myös sitä, miten tarkemmin rajatut henkilöstöhallinnon kirjat huomioivat työhyvinvoinnin eri näkökulmat. Valittu aihe on tärkeä, sillä moni valmistunut tradenomi tulee jossakin vaiheessa työuraansa työskentelemään joko henkilöstöhallinnossa, esimiesasemassa tai muuten sellaisessa työtehtävässä, johon osana kuuluu uuden työntekijän työhön perehdytykseen liittyvät tehtävät.
Työ oli tyypiltään tutkimuksellinen opinnäytetyö. Aiheeseen perehdyttiin kirjallisten lähteiden avulla. Tietoperustaan koottiin tietoa yleisimmistä perehdytysmalleista sekä kirjallisten lähteiden käytöstä tutkimuksessa. Opinnäytetyössä käytetty sisällönanalyysi on perusanalyysimenetelmä, jota voidaan käyttää kaikissa laadullisen tutkimuksen perinteissä. Sisällönanalyysi antaa teoreettisen kehyksen monenlaiseen tutkimukseen ja se voi myös toimia teoreettisena kehyksenä erilaisissa laadullisissa tutkimuksissa.
Työhön valittiin tarkemmin tutkittavaksi teoksia, joita työssä vertailtiin keskenään niin sanotun weberiläisen ideaalimalliajattelutavan kautta. Havaittujen erojen ja yhtäläisyyksien perusteella tehtiin loppupäätelmät, joiden perusteella todettiin, että 3AMK:n kirjallisuuden avulla on mahdollista saada monipuolinen kuva perehdytysprosessista. Kuitenkin työhyvinvoinnin eri osa-alueita olisi tarpeellista ottaa vielä enemmän huomioon 3AMK:hon valitussa kirjallisuudessa.
Työ oli tyypiltään tutkimuksellinen opinnäytetyö. Aiheeseen perehdyttiin kirjallisten lähteiden avulla. Tietoperustaan koottiin tietoa yleisimmistä perehdytysmalleista sekä kirjallisten lähteiden käytöstä tutkimuksessa. Opinnäytetyössä käytetty sisällönanalyysi on perusanalyysimenetelmä, jota voidaan käyttää kaikissa laadullisen tutkimuksen perinteissä. Sisällönanalyysi antaa teoreettisen kehyksen monenlaiseen tutkimukseen ja se voi myös toimia teoreettisena kehyksenä erilaisissa laadullisissa tutkimuksissa.
Työhön valittiin tarkemmin tutkittavaksi teoksia, joita työssä vertailtiin keskenään niin sanotun weberiläisen ideaalimalliajattelutavan kautta. Havaittujen erojen ja yhtäläisyyksien perusteella tehtiin loppupäätelmät, joiden perusteella todettiin, että 3AMK:n kirjallisuuden avulla on mahdollista saada monipuolinen kuva perehdytysprosessista. Kuitenkin työhyvinvoinnin eri osa-alueita olisi tarpeellista ottaa vielä enemmän huomioon 3AMK:hon valitussa kirjallisuudessa.