Kiinnostava siluetti asun avulla : kuinka tavanomaiselle hahmolle luodaan mielenkiintoinen siluetti asua käyttäen
Suominen, Jenna (2022)
Suominen, Jenna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113627
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113627
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä analysoidaan, kuinka luodaan mielenkiintoinen siluetti hahmolle käyttäen asun osia. Käyttäen yleisiä hahmosuunnittelun teorioita analysoidaan yhdeksää eri kaupallista hahmoa kolmessa eri kategoriassa. Nämä kategoriat ovat ympyrä, neliö ja kolmio ja hahmot on jaettu sen muodon mukaan, joka on niissä vallitsevin hahmon asun siluetissa. Jokaisesta hahmosta selvitetään, mistä muodoista hahmon asun siluetti muodostuu ja kuinka nämä muodot kommunikoivat hahmon persoonaa, roolia, historiaa ja käyttötarkoitusta. Sitten hahmojen siluetteja analysoidaan, ottaen huomioon kuinka asun muodot näkyvät siluetissa, miten muodot on aseteltu ja millä tavoin hahmojen siluetit ovat mielenkiintoisia.
Opinnäytetyön projektiosuudessa analysoidaan kolmea itseluotua hahmoa käyttäen samoja käytäntöjä, kuten edellisissä asu- ja siluettianalyyseissa. Näistä hahmoista on tehty kaksi eri asuversiota: pelkistetty ja mielenkiintoinen. Ensin tutkitaan pelkistettyjä versioita asuista ja sitä, mitkä tekevät niiden siluetin muodoista tylsistyttävät. Mielenkiintoisia asuja käydään seuraavaksi läpi verraten niitä pelkistettyihin asuihin ja selitetään, millä tavoin mielenkiintoiset asut ovat paremmat, toimivammat ja mielenkiintoisemmat.
Yhteenvedossa tullaan siihen tulokseen, että asua ja sen muotoja voi hyödyntää hyvin hahmosuunnittelussa. Asu on tärkeä osa hahmon olemusta ja sen avulla hahmosta voi kertoa paljon, kuten mihin tarkoitukseen hahmo on, mikä on sen olemus ja mitä hahmo on mahdollisesti kokenut. Olisi hienoa nähdä epätyypillisempää asusuunnittelua hahmoissa, koska niistä on helpompaa tehdä omaperäisiä kuin kehon muodoista. Kokeneenakin hahmo suunnittelijana koin haasteita omien hahmojeni asujen ja siluettien luonnissa. Oli tärkeää valita asulle vain pari piirrettä ja keskittyä ensisijaisesti asun siluettiin. Yksityiskohdat olisi parempi lisätä jälkikäteen vasta sitten kun siluetti on luotu, jotta suurin huomio on ohjattu suunnitelman kokonaisuuteen, ei vain pariin osaan.
Opinnäytetyön projektiosuudessa analysoidaan kolmea itseluotua hahmoa käyttäen samoja käytäntöjä, kuten edellisissä asu- ja siluettianalyyseissa. Näistä hahmoista on tehty kaksi eri asuversiota: pelkistetty ja mielenkiintoinen. Ensin tutkitaan pelkistettyjä versioita asuista ja sitä, mitkä tekevät niiden siluetin muodoista tylsistyttävät. Mielenkiintoisia asuja käydään seuraavaksi läpi verraten niitä pelkistettyihin asuihin ja selitetään, millä tavoin mielenkiintoiset asut ovat paremmat, toimivammat ja mielenkiintoisemmat.
Yhteenvedossa tullaan siihen tulokseen, että asua ja sen muotoja voi hyödyntää hyvin hahmosuunnittelussa. Asu on tärkeä osa hahmon olemusta ja sen avulla hahmosta voi kertoa paljon, kuten mihin tarkoitukseen hahmo on, mikä on sen olemus ja mitä hahmo on mahdollisesti kokenut. Olisi hienoa nähdä epätyypillisempää asusuunnittelua hahmoissa, koska niistä on helpompaa tehdä omaperäisiä kuin kehon muodoista. Kokeneenakin hahmo suunnittelijana koin haasteita omien hahmojeni asujen ja siluettien luonnissa. Oli tärkeää valita asulle vain pari piirrettä ja keskittyä ensisijaisesti asun siluettiin. Yksityiskohdat olisi parempi lisätä jälkikäteen vasta sitten kun siluetti on luotu, jotta suurin huomio on ohjattu suunnitelman kokonaisuuteen, ei vain pariin osaan.