Tuotedatan onboarding-prosessin kehittäminen
Ilola, Jan (2022)
Ilola, Jan
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013182
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013182
Tiivistelmä
Insinöörityön asiakasyrityksenä on Suomen Osuuskauppojen omistama SOK. Asiakasyritys tuottaa yhteiset asiantuntija-, hankinta- ja tukipalvelut osuuskaupoille. Insinöörityön tarkoituksena oli kehittää tuotedatan onboarding-prosessia.
Insinöörityön nykytila-analyysi toteutettiin haastattelemalla Suomessa käyttötavarakaupan osalta merkittäviä tavarantoimittajia. Asiakasyrityksen tuotedatan onboarding-prosessi oli ennestään mallinnettu, jonka myötä prosessin uudelleen kuvaamiselle ei ollut tarvetta. Nykytila-analyysin avulla pystyttiin tunnistamaan vahvuuksia ja heikkouksia SOK:n hyödyntämien tuotetietojen toimitustapojen kohdalla.
Nykytila-analyysin perusteella keskityttiin kahteen heikkouteen, jotka olivat Excel-lomakkeeseen ja sitä tukevan prosessin kehittämiseen, sekä parhaimman tavan tuotetietojen siirtämisen suosimista. Kirjallisuuden osalta valittiin parhaat käytänteet ja konseptit näiden kehittämiseksi.
Kirjallisuuskatsauksen ja nykytila-analyysissa havaittujen heikkouksien perusteella muodostettiin kaksi kehitysehdotusta. Kehitysehdotukset ovat Excel-lomakkeen ja sitä tukevan prosessin kehitys sekä Synkka-tuotetietopankin hyödyntäminen käyttötavaratuotteiden osalta.
Insinöörityön tulosten perusteella asiakasyrityksen kannattaisi korkeammalla prioriteetilla tutkia mahdollisuuksia Synkka-tuotetietopankin hyödyntämistä käyttötavaratoimittajien kanssa tuotedatan toimittamiseen. Se olisi toteutettavissa yhteistilaisuudella kiinnostuneiden tavarantoimittajien kanssa, jonka myötä vielä kiinnostuneiden kanssa toteutettaisiin pilotointi Synkka-tuotetietopankin käytöstä käyttötavaratuotteiden tuotedatan välittämiseen.
Insinöörityön nykytila-analyysi toteutettiin haastattelemalla Suomessa käyttötavarakaupan osalta merkittäviä tavarantoimittajia. Asiakasyrityksen tuotedatan onboarding-prosessi oli ennestään mallinnettu, jonka myötä prosessin uudelleen kuvaamiselle ei ollut tarvetta. Nykytila-analyysin avulla pystyttiin tunnistamaan vahvuuksia ja heikkouksia SOK:n hyödyntämien tuotetietojen toimitustapojen kohdalla.
Nykytila-analyysin perusteella keskityttiin kahteen heikkouteen, jotka olivat Excel-lomakkeeseen ja sitä tukevan prosessin kehittämiseen, sekä parhaimman tavan tuotetietojen siirtämisen suosimista. Kirjallisuuden osalta valittiin parhaat käytänteet ja konseptit näiden kehittämiseksi.
Kirjallisuuskatsauksen ja nykytila-analyysissa havaittujen heikkouksien perusteella muodostettiin kaksi kehitysehdotusta. Kehitysehdotukset ovat Excel-lomakkeen ja sitä tukevan prosessin kehitys sekä Synkka-tuotetietopankin hyödyntäminen käyttötavaratuotteiden osalta.
Insinöörityön tulosten perusteella asiakasyrityksen kannattaisi korkeammalla prioriteetilla tutkia mahdollisuuksia Synkka-tuotetietopankin hyödyntämistä käyttötavaratoimittajien kanssa tuotedatan toimittamiseen. Se olisi toteutettavissa yhteistilaisuudella kiinnostuneiden tavarantoimittajien kanssa, jonka myötä vielä kiinnostuneiden kanssa toteutettaisiin pilotointi Synkka-tuotetietopankin käytöstä käyttötavaratuotteiden tuotedatan välittämiseen.