Markkinoinnin kehittämissuunnitelma Fricter Oy:lle
Rouhiainen, Joonas (2022)
Rouhiainen, Joonas
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113689
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113689
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli löytää toimeksiantajayritykselle eli Fricter Oy:lle konkreettisia kehittämisehdotuksia, joiden avulle se pystyy kehittämään markkinointiaan sekä kasvattamaan tunnettuuttaan asiakassegmenttien keskuudessa. Näin yritys saisi myös kasvatettua aluillaan olevaa liiketoimintaansa. Fricter Oy on turkulainen startup-yritys, joka aloittelee liiketoimintaansa. Palvelunaan se liisaa poikittaishierontaan suunniteltua Fricter nimistä hierontalaitetta. Nuori yritys ei ole vielä paljoa panostanut markkinointiin tai sen suunnitteluun, joten tämän työn avulla se pystyy paremmin kiinnittämään huomioita siihen mitä se voisi tehdä paremmin markkinoinnissaan.
Opinnäytetyössä tehtiin kvalitatiivinen tutkimus, jossa toteutettiin teemahaastattelu ja täytettiin laajennettu Business Model Canvas yrityksen edustajan kanssa. Laajennetun Business Model Canvasin avulla pystyttiin muodostamaan kokonaiskuva toimeksiantajan tämänhetkisestä liiketoiminnasta ja markkinoinnista. Sen pohjalta pysyttiin esittämään kehittämisehdotuksia yrityksen markkinoinnin ja tunnettuuden parantamiseksi.
Työssä on esitetty Fricter Oy:lle konkreettisia markkinoinnillisia toimenpiteitä, kuten miten yritys pystyy parantamaan digitaalista markkinointiaan verkkosivujen päivittämisellä ja sosiaalisten medioiden päivittämisen aktivoinnilla. Tämän lisäksi on esiteltynä myös mahdollisia yhteistyökumppanuuksia ja kuinka niitä pystyttäisiin hyödyntämään markkinoinnissa. Esille tuotujen kehittämistoimenpiteiden avulla toimeksiantajan on mahdollista miettiä sisäisesti, mitä se pystyy tekemään markkinoinnissaan paremmin tulevaisuudessa, jotta yritys saa kasvatettua omaa tunnettuutta ja liiketoimintaansa. Työn keskeisimpänä tuloksena voidaan pitää, että yrityksen markkinoinnin ollessa vasta aluillaan on keskittymisen oltava perusasioissa.
Opinnäytetyössä tehtiin kvalitatiivinen tutkimus, jossa toteutettiin teemahaastattelu ja täytettiin laajennettu Business Model Canvas yrityksen edustajan kanssa. Laajennetun Business Model Canvasin avulla pystyttiin muodostamaan kokonaiskuva toimeksiantajan tämänhetkisestä liiketoiminnasta ja markkinoinnista. Sen pohjalta pysyttiin esittämään kehittämisehdotuksia yrityksen markkinoinnin ja tunnettuuden parantamiseksi.
Työssä on esitetty Fricter Oy:lle konkreettisia markkinoinnillisia toimenpiteitä, kuten miten yritys pystyy parantamaan digitaalista markkinointiaan verkkosivujen päivittämisellä ja sosiaalisten medioiden päivittämisen aktivoinnilla. Tämän lisäksi on esiteltynä myös mahdollisia yhteistyökumppanuuksia ja kuinka niitä pystyttäisiin hyödyntämään markkinoinnissa. Esille tuotujen kehittämistoimenpiteiden avulla toimeksiantajan on mahdollista miettiä sisäisesti, mitä se pystyy tekemään markkinoinnissaan paremmin tulevaisuudessa, jotta yritys saa kasvatettua omaa tunnettuutta ja liiketoimintaansa. Työn keskeisimpänä tuloksena voidaan pitää, että yrityksen markkinoinnin ollessa vasta aluillaan on keskittymisen oltava perusasioissa.