Copywriterin rooli markkinointiviestinnässä: katsaus copywriterin työnkuvaan
Kettunen, Jesse (2022)
Kettunen, Jesse
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113712
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113712
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä keskityn tarkastelemaan copywriterin roolia markkinointiviestinnän alalla. Tutkielmassa perehdyn markkinointiviestintää ja copywriterin työnkuvaa käsitteleviin teoksiin ja tutkimuksiin narratiivisen kirjallisuuskatsauksen avulla. Uutta tietoa hankin haastattelemalla kahta copywriteriä, joilla on vuosien kokemus markkinointiviestinnässä. Tutkielmaani johdattaa seuraava kysymys: Mikä on copywriterin rooli markkinointiviestinnässä?
Toteutin uutta tietoa tarjoavat haastattelut puolistrukturoidun haastattelun keinoin siten, että haastateltavat voivat säilyttää anonymiteettinsä, jotta he voivat puhua työnkuvastaan mahdollisimman vapaasti. Puolistrukturoidun haastattelun ansiosta pystyin täydentämään haastattelua lisäkysymyksillä, jotta työnkuvasta saatiin mahdollisimman kattava kuva. Tärkein tavoitteeni oli, että tutkimukseni antaisi mahdollisimman tarkan käsityksen haastateltavieni työnkuvasta.
Tutkielman teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta osasta: markkinointiviestinnän luonteesta sekä copywriterin työnkuvasta. Markkinointiviestinnän luonnetta käsitellään vertaamalla sitä journalismiin lainalaisuuksiin ja copywriterin työnkuva avataan olemassa olevien lähteiden sekä tutkielman aikana tehtyjen haastatteluiden avulla.
Viestinnän saralla tutkimus osoittaa, kuinka viestintä ei aina ole puolueetonta ja raportoivaa journalismia, vaan viestinnän avulla pyritään usein vaikuttamaan ihmisten mielikuviin. Tutkimus selvittää, onko käsitys alalla se, että copywriter vain kirjoittaa kahdessa tunnissa pari iskevää mainoslausetta, vai tiedostetaanko, että tittelin takana on haastava ja palkitseva työnkuva. Lisäksi tutkimuksen avulla luotiin aiheeseen ja alaan liittyvää suomenkielistä aineistoa, koska sitä ei ole saatavilla suomeksi yhtä laajamittaisesti kuin esimerkiksi englanniksi.
Toteutin uutta tietoa tarjoavat haastattelut puolistrukturoidun haastattelun keinoin siten, että haastateltavat voivat säilyttää anonymiteettinsä, jotta he voivat puhua työnkuvastaan mahdollisimman vapaasti. Puolistrukturoidun haastattelun ansiosta pystyin täydentämään haastattelua lisäkysymyksillä, jotta työnkuvasta saatiin mahdollisimman kattava kuva. Tärkein tavoitteeni oli, että tutkimukseni antaisi mahdollisimman tarkan käsityksen haastateltavieni työnkuvasta.
Tutkielman teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta osasta: markkinointiviestinnän luonteesta sekä copywriterin työnkuvasta. Markkinointiviestinnän luonnetta käsitellään vertaamalla sitä journalismiin lainalaisuuksiin ja copywriterin työnkuva avataan olemassa olevien lähteiden sekä tutkielman aikana tehtyjen haastatteluiden avulla.
Viestinnän saralla tutkimus osoittaa, kuinka viestintä ei aina ole puolueetonta ja raportoivaa journalismia, vaan viestinnän avulla pyritään usein vaikuttamaan ihmisten mielikuviin. Tutkimus selvittää, onko käsitys alalla se, että copywriter vain kirjoittaa kahdessa tunnissa pari iskevää mainoslausetta, vai tiedostetaanko, että tittelin takana on haastava ja palkitseva työnkuva. Lisäksi tutkimuksen avulla luotiin aiheeseen ja alaan liittyvää suomenkielistä aineistoa, koska sitä ei ole saatavilla suomeksi yhtä laajamittaisesti kuin esimerkiksi englanniksi.