Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun yhteistyön kehittämisen mahdollisuudet : varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta

Latvastenmäki, Niina; Pykälämaa, Joni (2022)

 
Avaa tiedosto
Latvastenmaki_Pykalamaa.pdf (585.9Kt)
Lataukset: 


Latvastenmäki, Niina
Pykälämaa, Joni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113865
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun välistä yhteistyötä varhaiskasvatuksen opettajan näkökulmasta. Tavoitteena oli selvittää, millaista yhteistyötä varhaiskasvatuksen opettajat tekevät lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden kanssa ja miten yhteistyötä voitaisiin kehittää. Opinnäytetyön avulla yhteistyöpäiväkodillamme on käytössään ajankohtaista tietoa siitä, miten opettajat tekevät yhteistyötä ja miten sitä heidän mielestään olisi mahdollista parantaa.

Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Opinnäytetyön teoriaosuudessa tutkimusaihetta tarkastellaan lasten ja perheiden hyvinvoinnin tukemisen sekä varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun yhteistyöhön liittyvän kirjallisuuden kautta. Tutkimuksen aineisto on hankittu teemahaastattelujen avulla. Tutkimusta varten haastateltiin kolmea varhaiskasvatuksen opettajaa. Haastatteluaineisto on analysoitu teemoittelemalla.

Keskeinen johtopäätös tutkimusaineistosta on, että varhaiskasvatuksen opettajat pitävät lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden kanssa tehtävää yhteistyötä ja sen kehittämistä tärkeänä lasten ja perheiden hyvinvoinnin tukemisen kannalta. Varhaiskasvatuksen opettajalle tärkeimmät tilanteet tehdä yhteistyötä ovat huolen herääminen lapsen ja perheen hyvinvoinnista, huolen puheeksi ottaminen ja lastensuojeluilmoituksen tekeminen. Huolen perusteella tehtävän lastensuojeluilmoituksen tekeminen nousee esiin keskeisenä asiana, sillä varhaiskasvatuksen opettajan ja lastensuojelun välinen yhteistyö alkaa, kun varhaiskasvatuksen opettaja päätyy tekemään lastensuojeluilmoituksen. Tutkimukseen osallistuneet varhaiskasvatuksen opettajat tekivät yhteistyötä lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden kanssa vain vähän, mutta he halusivat syventää yhteistyötä tulevaisuudessa. Opettajien näkökulmasta dialogisen vuorovaikutuksen avaaminen, molemminpuolisen osaamisen ja tiedon vaihtaminen sekä vastuun jakaminen lapsesta ja perheestä nousseesta huolesta ovat keskeisimmät yhteistyön kehittämisen mahdollisuudet. Yhteisen keskustelun avulla olisi mahdollista löytää yhteisiä toimintatapoja opettajien huolen vähentämiseksi ja lasten ja perheiden hyvinvoinnin edistämiseksi.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste