Heräjä ruusu kaunoinen : lapsinäyttelijän ohjaaminen
Salmela, Iiris (2014)
Salmela, Iiris
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158033
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158033
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan lasta näyttelijänä ohjaajan näkökulmasta kun ryhmän päämääränä on yleisölle esitettävä näytelmä. Tutkimus on aineistolähtöinen ja työssä kuvataan ja reflektoidaan toimintatapoja erilaisissa toimintaympäristöissä. Näin on muodostunut kuva siitä, mikä on ohjaajan kannalta olennaista lapsia ohjatessa ja millaisiin haasteisiin ohjaaja törmää ohjatessaan lapsiryhmiä. Tutkimuksessa vertaillaan myös leikin ja teatterin yhteneväisyyksiä ja eroja.
Lisäksi tutkimuksessa hyödynnetään haastatteluja jotka on tehty tätä työtä varten. Haastateltavana on ollut kolme eri lapsiryhmää ja niiden avulla tutkimuksen tekijä on voinut tuoda esille lasten omia ajatuksia harrastuksestaan.
Tutkimus etenee valottaen ensin tekijän työhistoriaa lasten ohjaajana ja teatteri-ilmaisun opettajana. Seuraavaksi tutkimuksessa esitellään työn teoreettisia lähtökohtia. Tutkimuksen seuraavissa vaiheissa tulee esille tekijän oma harrastajatausta ja pohdintaa opettamisen ja ohjaamisen yhteen saattamisesta. Tutkimuksen pääpainona on erilaisten haasteiden esiin tuominen ja niiden ratkaiseminen konkreettisesti. Loppupäätelmässä kirjoittaja tuo esille tutkimuksen myötä syntyneitä ajatuksia siitä, mitä tutkimuksen tekeminen on antanut tekijälleen.
Tutkimuksen lopputuloksena tekijä sai muodostettua kokonaiskuvan omasta työhistoriastaan ja sen erityispiirteistä. Lasten haastattelut antavat tärkeää tietoa lasten tavasta ymmärtää teatteri käsitteitä ja siitä, mitä teatterin tekeminen antaa harrastuksena. Tutkimus vahvistaa tekijän käsitystä lastenteatterin tekemisen tärkeydestä ja siitä, että lapsen tulee saada näkyä ja kuulua monin tavoin työn eri vaiheissa.
Lisäksi tutkimuksessa hyödynnetään haastatteluja jotka on tehty tätä työtä varten. Haastateltavana on ollut kolme eri lapsiryhmää ja niiden avulla tutkimuksen tekijä on voinut tuoda esille lasten omia ajatuksia harrastuksestaan.
Tutkimus etenee valottaen ensin tekijän työhistoriaa lasten ohjaajana ja teatteri-ilmaisun opettajana. Seuraavaksi tutkimuksessa esitellään työn teoreettisia lähtökohtia. Tutkimuksen seuraavissa vaiheissa tulee esille tekijän oma harrastajatausta ja pohdintaa opettamisen ja ohjaamisen yhteen saattamisesta. Tutkimuksen pääpainona on erilaisten haasteiden esiin tuominen ja niiden ratkaiseminen konkreettisesti. Loppupäätelmässä kirjoittaja tuo esille tutkimuksen myötä syntyneitä ajatuksia siitä, mitä tutkimuksen tekeminen on antanut tekijälleen.
Tutkimuksen lopputuloksena tekijä sai muodostettua kokonaiskuvan omasta työhistoriastaan ja sen erityispiirteistä. Lasten haastattelut antavat tärkeää tietoa lasten tavasta ymmärtää teatteri käsitteitä ja siitä, mitä teatterin tekeminen antaa harrastuksena. Tutkimus vahvistaa tekijän käsitystä lastenteatterin tekemisen tärkeydestä ja siitä, että lapsen tulee saada näkyä ja kuulua monin tavoin työn eri vaiheissa.