Voiteluöljyjärjestelmän tiiveystestaus pääkokoonpanossa
Keskitalo, Juhani (2014)
Keskitalo, Juhani
Oulun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158051
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158051
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Wärtsilä Finland Oy:lle. Työn päämääränä oli selvit-tää laitteisto- ja prosessikonsepti moottorin pääkokoonpanon aikana voiteluöljy-järjestelmälle tehtävää tiiveystestiä varten. Työn tavoitteena oli luoda selvitys prosessimuutoksesta investointiesitystä varten. Työhön tuli sisällyttää raaka-layout ja kustannusarvio.
Opinnäytetyö aloitettiin tutustumalla aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen ja haastattelemalla pääkokoonpanon ja koeajon työntekijöitä. Haastateltavien joukossa oli asentajia, menetelmän kehittäjiä, koeajohenkilöstöä sekä alueiden esimiehiä. Lisäksi kartoitettiin, kuinka voiteluöljyjärjestelmän tiiveystesti nykyisin suoritetaan koeajossa. Prosessimuutoksen ja layoutin suunnittelu aloitettiin ideaalitilanteesta, josta poimittiin parhaat ja pudotettiin toteuttamiskelvottomat ideat pois Wärtsilä Lean -periaatteiden mukaisesti. Työssä selvitettiin tarvittava laitteisto voiteluöljyjärjestelmän tiiveystestaamiseen.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin selvitys prosessi- ja layout-muutoksista. Siir-rosta koeajosta kokoonpanoon aiheutuvat layout-muutokset olisivat melko pie-niä ja kustannusarvion perusteella kustannukset pysyisivät maltillisella tasolla. Lisäksi suunniteltiin laitteisto järjestelmän tiiveystestausta varten. Opinnäyte-työssä todettiin voiteluöljyjärjestelmän tiiveystestaamisen siirron koeajosta pää-kokoonpanoon olevan mahdollista.
Työn tekninen toteutus onnistuisi ja se saataisiin sisällytettyä nykyiseen prosessiin. Suurimpina esteenä työn käytännön toteukselle olisivat koneikon koko ja järjestelmän testaaminen öljyllä. Koneikko säiliöineen ei mahtuisi kokoonpanohalliin, vaan se jouduttaisiin siirtämään hallin ulkopuolelle sijoitettavaan konttiin. Voiteluöljyjärjestelmän testaaminen öljyllä lisäisi työturvallisuusriskejä.
Opinnäytetyö aloitettiin tutustumalla aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen ja haastattelemalla pääkokoonpanon ja koeajon työntekijöitä. Haastateltavien joukossa oli asentajia, menetelmän kehittäjiä, koeajohenkilöstöä sekä alueiden esimiehiä. Lisäksi kartoitettiin, kuinka voiteluöljyjärjestelmän tiiveystesti nykyisin suoritetaan koeajossa. Prosessimuutoksen ja layoutin suunnittelu aloitettiin ideaalitilanteesta, josta poimittiin parhaat ja pudotettiin toteuttamiskelvottomat ideat pois Wärtsilä Lean -periaatteiden mukaisesti. Työssä selvitettiin tarvittava laitteisto voiteluöljyjärjestelmän tiiveystestaamiseen.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin selvitys prosessi- ja layout-muutoksista. Siir-rosta koeajosta kokoonpanoon aiheutuvat layout-muutokset olisivat melko pie-niä ja kustannusarvion perusteella kustannukset pysyisivät maltillisella tasolla. Lisäksi suunniteltiin laitteisto järjestelmän tiiveystestausta varten. Opinnäyte-työssä todettiin voiteluöljyjärjestelmän tiiveystestaamisen siirron koeajosta pää-kokoonpanoon olevan mahdollista.
Työn tekninen toteutus onnistuisi ja se saataisiin sisällytettyä nykyiseen prosessiin. Suurimpina esteenä työn käytännön toteukselle olisivat koneikon koko ja järjestelmän testaaminen öljyllä. Koneikko säiliöineen ei mahtuisi kokoonpanohalliin, vaan se jouduttaisiin siirtämään hallin ulkopuolelle sijoitettavaan konttiin. Voiteluöljyjärjestelmän testaaminen öljyllä lisäisi työturvallisuusriskejä.