Sosiaalisen median strategia Pariah Tattoolle
Korteniemi, Vili (2022)
Korteniemi, Vili
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060113906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060113906
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda konkreettinen ja selkeä sosiaalisen median strategia työn toimeksiantajalle Pariah Tattoolle loppuvuodeksi 2022. Toimeksiantaja on pieni, vuonna 2019 perustettu suomalainen kolmen tatuoijan kollektiivi, jonka tatuointistudio sijaitsee Vantaan Tikkurilassa. Toimeksiantajalle ei ole aikaisemmin tehty sosiaalisen median strategiaa, eikä muita sosiaalisen median suunnitelmia. Tänä päivänä sosiaalisen median merkitys on yrityskäytössä vailla vertaansa, ja useiden yrityksien markkinointi on siirtynyt sinne kokonaan. Syy on selvä, sillä jotta yritykset voivat tavoittaa kohderyhmänsä, niiden täytyy olla siellä, missä niiden kohderyhmät viettävät aikaansa.
Opinnäytetyön viitekehyksen ensimmäisessä osuudessa käsiteltiin sosiaalista Mediaa käsitteenä ja sen hyötyjä yritykselle, markkinointia sosiaalisessa mediassa, sekä sosiaalisen median eri osa-alueita. Viitekehyksen toinen osuus käsitteli sosiaalisen median strategiaa ja sen suunnittelua. Viitekehyksen laatimiseen käytettiin kirjallisia ja verkkolähteitä.
Opinnäytetyön toiminallisen osuuden tuloksena laadittiin sosiaalisen median strategia. Sosiaalisen median strategia sisälsi konkreettisia toimenpiteitä ja ideoita, joita toimeksiantajan on realistista tehdä sen käytössä olevilla resursseilla. Sosiaalisen median strategia rakentui nykytilanteen, tavoitteiden, kohderyhmän, kanavien, sisällön, mittaamisen, aikataulun sekä ylläpitäjien määrittelemisestä. Konkreettisina toimenpiteinä strategiaan syntyi julkaisukalenteri sekä sisältöideoita sosiaalisen mediaan.
Opinnäytetyön tuotoksen oli tarkoitus tehdä toimeksiantajan sosiaalisen median käytöstä suunnitelmallisempaa. Sosiaalisen median markkinointistrategian tulokset ja sopivuus kollektiiville tullaan näkemään vasta, kun strategia otetaan virallisesti käyttöön. Strategia, julkaisukalenteri ja sisältöideat ovat täysin kollektiivin muokattavissa sille sopivaksi.
Opinnäytetyön viitekehyksen ensimmäisessä osuudessa käsiteltiin sosiaalista Mediaa käsitteenä ja sen hyötyjä yritykselle, markkinointia sosiaalisessa mediassa, sekä sosiaalisen median eri osa-alueita. Viitekehyksen toinen osuus käsitteli sosiaalisen median strategiaa ja sen suunnittelua. Viitekehyksen laatimiseen käytettiin kirjallisia ja verkkolähteitä.
Opinnäytetyön toiminallisen osuuden tuloksena laadittiin sosiaalisen median strategia. Sosiaalisen median strategia sisälsi konkreettisia toimenpiteitä ja ideoita, joita toimeksiantajan on realistista tehdä sen käytössä olevilla resursseilla. Sosiaalisen median strategia rakentui nykytilanteen, tavoitteiden, kohderyhmän, kanavien, sisällön, mittaamisen, aikataulun sekä ylläpitäjien määrittelemisestä. Konkreettisina toimenpiteinä strategiaan syntyi julkaisukalenteri sekä sisältöideoita sosiaalisen mediaan.
Opinnäytetyön tuotoksen oli tarkoitus tehdä toimeksiantajan sosiaalisen median käytöstä suunnitelmallisempaa. Sosiaalisen median markkinointistrategian tulokset ja sopivuus kollektiiville tullaan näkemään vasta, kun strategia otetaan virallisesti käyttöön. Strategia, julkaisukalenteri ja sisältöideat ovat täysin kollektiivin muokattavissa sille sopivaksi.