Visuaalinen viestintä ja representaatio : millaista suomalaisuuden representaatiota tuotamme yritysten visuaalisella viestinnällä? - tuottajan näkökulma
Ingher, Sonya (2022)
Ingher, Sonya
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114030
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114030
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaista suomalaisuuden representaatiota tuotamme yritysten visuaalisella viestinnällä 2020-luvun Suomessa sekä millaisten prosessien kautta tätä representaatiota luodaan. Opinnäytetyön kehittämistehtävänä toimii koulutusmateriaali monipuolisemman representaation puolesta. Työ on toteutettu tapaustutkimuksena, ja sen tilaajana toimii Keksi Agency Oy.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu representaation ja suomalaisuuden määrittelystä. Viitekehys antaa lukijalle hyvän pohjan representaation maailmaan ja sen yhteiskunnallisiin vaikutuksiin. Aineistonhankintamenetelminä hyödynsin haastattelua sekä itse luomaani dokumenttianalyysin kehikkoa. Dokumenttianalyysin avulla kartoitin, millaisia ihmistyyppejä löytyy suomalaisesta visuaalisesta viestinnästä, ja se toimi pohjana haastatteluille. Haastatteluilla pyrin löytämään ne kohdat, joissa tuottaja voi vaikuttaa representaatioon ja selvitin, miten representaatiota voisi monipuolistaa.
Tutkimuksen tulokset toivat esille, millaisia ihmisryhmiä representoidaan suomalaisessa visuaalisessa viestinnässä ja kuinka paljon. Selvää on, että olemme muutoksessa kohti monipuolisempaa representaatiota, mutta vasta prosessin alussa. Tärkeää olisi saada monipuolinen representaatio luonnolliseksi osaksi visuaalista viestintää ja levittää tietoisuutta sen vaikutuksista yhteiskunnallisella tasolla.
Pohjautuen teoriaan ja työni tuloksiin pystyin luomaan konkreettisia kehitysehdotuksia monipuolisen representaation puolesta. Kehitysehdotukset jakautuvat ehdotuksiin tuottajille sekä visuaalisen viestinnän yrityksille. Kehitysehdotusten pohjalta loin yksityiskohtaisemman koulutusmateriaalin tuottajille. Koulutusmateriaalin tärkeimmät teemat liittyvät ulkonäköä kuvaavaan termistöön, tuottajan vaikutusmahdollisuuksiin sekä tarkemmin eri ihmisryhmien representoimiseen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu representaation ja suomalaisuuden määrittelystä. Viitekehys antaa lukijalle hyvän pohjan representaation maailmaan ja sen yhteiskunnallisiin vaikutuksiin. Aineistonhankintamenetelminä hyödynsin haastattelua sekä itse luomaani dokumenttianalyysin kehikkoa. Dokumenttianalyysin avulla kartoitin, millaisia ihmistyyppejä löytyy suomalaisesta visuaalisesta viestinnästä, ja se toimi pohjana haastatteluille. Haastatteluilla pyrin löytämään ne kohdat, joissa tuottaja voi vaikuttaa representaatioon ja selvitin, miten representaatiota voisi monipuolistaa.
Tutkimuksen tulokset toivat esille, millaisia ihmisryhmiä representoidaan suomalaisessa visuaalisessa viestinnässä ja kuinka paljon. Selvää on, että olemme muutoksessa kohti monipuolisempaa representaatiota, mutta vasta prosessin alussa. Tärkeää olisi saada monipuolinen representaatio luonnolliseksi osaksi visuaalista viestintää ja levittää tietoisuutta sen vaikutuksista yhteiskunnallisella tasolla.
Pohjautuen teoriaan ja työni tuloksiin pystyin luomaan konkreettisia kehitysehdotuksia monipuolisen representaation puolesta. Kehitysehdotukset jakautuvat ehdotuksiin tuottajille sekä visuaalisen viestinnän yrityksille. Kehitysehdotusten pohjalta loin yksityiskohtaisemman koulutusmateriaalin tuottajille. Koulutusmateriaalin tärkeimmät teemat liittyvät ulkonäköä kuvaavaan termistöön, tuottajan vaikutusmahdollisuuksiin sekä tarkemmin eri ihmisryhmien representoimiseen.