Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Traumainformoitu työote : pedagoginen pakopeli nuorten parissa työskenteleville ammattilaisille

Jouttijärvi, Ida (2022)

 
Avaa tiedosto
Jouttijarvi_Ida.pdf (7.972Mt)
Lataukset: 


Jouttijärvi, Ida
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114079
Tiivistelmä
Tämän monimuotoisen opinnäytetyön työelämäkumppanina toimi Nuorten Akatemia ja sen tuotoksena syntyi pedagoginen pakopeli traumainformoidusta työotteesta. Nuorten Akatemia tarjosi työelämäkumppanina pakopelipedagogista tukea pelin suunnittelun eri vaiheisiin, sekä mahdollisuuden testata peliä ja levittää sitä verkostoilleen. Opinnäytetyön taustalla oli tarve traumatietoisuuden lisäämisestä ihmistyötä tekevien keskuudessa. Suunnittelin pakopelin nuorten parissa työskenteleville ammattilaisille ja se tarjoaa kattavan katsauksen traumainformoidun työotteen käyttöön liittyvistä asioista. Asetin pakopelille kolme tavoitetta. Sen tavoitteena oli herättää nuorten parissa työskentelevien pelaajiensa mielenkiinto traumainformoitua työotetta kohtaan, tarjota tietoa työotteeseen liittyvistä asioista, sekä toimia ajallisesti tehokkaana ja luovana tapana oppia.

Opinnäytetyön teoreettisiksi näkökulmiksi valikoituivat traumatietoisuus, voimaantuminen, valtaistuminen, osallisuuden tukeminen, sekä ammattilaisen itsetietoisuuden ja itsetuntemuksen merkitys. Traumainformoitu työote on niin laaja, ettei sen kokonaisvaltainen käsittely olisi mahdollista yhdessä pakopelissä, mutta nämä teoreettiset näkökulmat tarjosivat yhdessä kattavan katsauksen työotteeseen.

Pakopeli koostuu kahdesta päätehtävästä, joiden ratkaisemiseksi pelaajien tulee suorittaa pienempiä traumoihin ja traumainformoituun työotteeseen liittyviä osatehtäviä. Osatehtäviä pakopelissä on yhteensä kuusi ja ne perustuvat täysin traumainformoituun työotteeseen liittyvään teoriaan. Pakopelin testauksessa ilmeni, että tehtävät toimivat hyvin ja ne herättivät pelaajien mielenkiinnon. Tehtävät myös etenivät loogisessa järjestyksessä muodostaen toimivan kokonaisuuden.

Pakopeli onnistui testauksen perusteella hyvin ja saavutti sille asetetut tavoitteet. Tämän opinnäytetyön perusteella pedagoginen pakopeli soveltuu menetelmänä traumainformoidun työotteen kaltaisten, haastavienkin teemojen käsittelyyn. Laajojen ja haastavien aiheiden käsittely pedagogisen pakopelin menetelmällä onnistuu hyvin perehtymällä pelin suunnitteluvaiheessa riittävästi aiheeseen liittyvään teoriaan. Teoriaan perehtymällä peliin valikoituvat ja tehtävien perustana toimivat näkökulmat tulevat löydetyiksi. Tämä pakopeli on hyvin pienillä resursseilla pystytettävä, jotta sen pelaaminen onnistuu pienissäkin työyhteisöissä ilman suurta taloudellista panostusta. Taloudellisilla resursseilla myös digitaalisen pakopelin suunnittelu mahdollistuisi, mikä mahdollistaisi hyvin aiheen monipuolisen käsittelyn.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste