Kestävä metsän käyttö -opintojakson kehittämissuunnitelma Lapin ammattikorkeakoulussa
Laajanen, Merja (2022)
Laajanen, Merja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114164
Tiivistelmä
Kestävä metsän käyttö -opintojakso kuuluu metsätalousinsinöörien koulutusohjelmaan Lapin ammattikorkeakoulussa. Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia opiskelijoiden, opettajien sekä työelämän näkemyksiä opintojakson toteutuksesta sekä laatia kehittämissuunnitelma tuleville vuosille. Tärkeä teema tutkimuksessa on työelämäyhteistyön kehittäminen.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä esitellään metsätalousinsinöörien koulutusohjelmaa, sekä metsäalan muuttuvia osaamisvaatimuksia. Varsinainen tutkimusosio sisältää eri tutkimusmenetelmillä kerättyä tietoa opintojakson toteutuksesta, sekä kehittämistarpeista. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa aineistoa kerättiin havainnoimalla, haastatteluilla sekä kyselytutkimuksen avulla. Tutkimuksessa kartoitettiin opiskelijoiden ja opettajien kokemuksia opintojakson toteutuksesta vuodelta 2021. Muista oppilaitoksista selvitettiin parhaita käytänteitä ja työelämän edustajilta halukkuutta yhteistyön kehittämiseksi.
Tutkimuksessa selvitettiin opintojakson nykytila ja kehittämistarpeet. Opintojaksoa pidetään käytännönläheisenä runsaan maasto-opetuksen ansiosta. Merkittävimpinä kehittämistarpeina tutkimuksessa nousivat esille lähiopetuksen määrän lisääminen, maastokohteen muuttaminen ja työelämäyhteistyön tiivistäminen.
Tutkimuksen tuloksena esitellään suunnitelma, jonka avulla opintojaksoa voidaan kehittää vastaamaan työelämän osaamisvaatimuksia. Tutkimuksessa on esitelty konkreettisia toimenpiteitä opintojakson toteutuksen kehittämiseksi, sekä vaihtoehtoja työelämäyhteistyön toimintamalliksi. Kokonaan uuden työelämäyhteistyön toimintamallin rakentamiseksi saatiin erinomaisia esimerkkejä muista oppilaitoksista. Opintojakson kehittäminen vaatii toimivaa yhteisopettajuutta sekä tarpeeksi resursseja. Yritysyhteistyön toimintamallit edellyttävät tiivistä yhteistyöverkostoa alueen metsäalan toimijoiden kanssa.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä esitellään metsätalousinsinöörien koulutusohjelmaa, sekä metsäalan muuttuvia osaamisvaatimuksia. Varsinainen tutkimusosio sisältää eri tutkimusmenetelmillä kerättyä tietoa opintojakson toteutuksesta, sekä kehittämistarpeista. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa aineistoa kerättiin havainnoimalla, haastatteluilla sekä kyselytutkimuksen avulla. Tutkimuksessa kartoitettiin opiskelijoiden ja opettajien kokemuksia opintojakson toteutuksesta vuodelta 2021. Muista oppilaitoksista selvitettiin parhaita käytänteitä ja työelämän edustajilta halukkuutta yhteistyön kehittämiseksi.
Tutkimuksessa selvitettiin opintojakson nykytila ja kehittämistarpeet. Opintojaksoa pidetään käytännönläheisenä runsaan maasto-opetuksen ansiosta. Merkittävimpinä kehittämistarpeina tutkimuksessa nousivat esille lähiopetuksen määrän lisääminen, maastokohteen muuttaminen ja työelämäyhteistyön tiivistäminen.
Tutkimuksen tuloksena esitellään suunnitelma, jonka avulla opintojaksoa voidaan kehittää vastaamaan työelämän osaamisvaatimuksia. Tutkimuksessa on esitelty konkreettisia toimenpiteitä opintojakson toteutuksen kehittämiseksi, sekä vaihtoehtoja työelämäyhteistyön toimintamalliksi. Kokonaan uuden työelämäyhteistyön toimintamallin rakentamiseksi saatiin erinomaisia esimerkkejä muista oppilaitoksista. Opintojakson kehittäminen vaatii toimivaa yhteisopettajuutta sekä tarpeeksi resursseja. Yritysyhteistyön toimintamallit edellyttävät tiivistä yhteistyöverkostoa alueen metsäalan toimijoiden kanssa.