Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tallin henki : etnografia hyvinvointia tukevista elementeistä eläinavusteisessa toiminnassa

Launonen, Paula; Säärelä, Markus (2022)

 
Avaa tiedosto
Launonen,_Paula_Säärelä_Markus.pdf (595.8Kt)
Lataukset: 


Launonen, Paula
Säärelä, Markus
2022
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114209
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan asiakkaan hyvinvointia ja toipumisprosesseja tukevia elementtejä eläinavusteisessa toiminnassa. Keskeinen lähtökohta on toiminnan tarkastelu sosiaalipedagogiikan menetelmien näkökulmasta. Tutkimuskysymyksenä on arvioida, mitä sosiaalipedagogisen työotteen ominaispiirteitä ohjaajan toiminta sisältää, sekä mistä muista hyvinvointia tukevista elementeistä toiminta koostuu. Tutkimuksen orientaatioperustassa yhdistyvät sosiaalipedagogiikka ja luontolähtöisyys. Opinnäytetyö on toteutettu yhdessä Euroopan sosiaalirahaston rahoittaman Henki ja elämä -luonto toipumisen lähteenä -hankkeen kanssa. Opinnäytetyö liittyy hankkeen tavoitteeseen arvioida ja kehittää käytössä olevia luontovoimaisia toimintatapoja, jotka tukevat asiakkaiden toipumisprosesseja.

Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin etnografiaa. Etnografia kuuluu kvalitatiivisten tutkimusten joukkoon, ja sen aineistonkeruu toteutetaan tyypillisesti kentällä havainnoimalla. Keräsimme tutkimusaineiston osallistumalla ryhmän toimintaan ja pitämällä havainnointipäiväkirjaa. Havaintoaineiston yhteenveto osoitti, että jokaista kuutta sosiaalipedagogisen työotteen ominaispiirrettä ilmeni havainnoimassamme eläinavusteisessa toiminnassa.

Ryhmätoiminta on onnistunutta, kun osallistujat hyötyvät siitä. Tämä edellyttää kiireetöntä, hyväksyvää ja kunnioittavaa ilmapiiriä, sekä turvallisia olosuhteita. Tällaisen tunneympäristön luomisessa on ohjaajan ohjaustyylillä erityisen tärkeä merkitys. Päivän jakaminen keskustelevaan ja toiminnalliseen osioon oli havaintomme mukaan toimiva menetelmä.

Vaikka vuorovaikutteisuus ja ryhmään kuuluminen havaittiin tärkeiksi hyvinvointia tukeviksi elementeiksi, oli toiminnalla myös pedagoginen tavoite. Lyhyellä ryhmätoimintajaksolla pyrittiin antamaan asiakkaille aineksia hyvinvoinnin vahvistamiseen ja toipumisprosessin edistämiseen pitkällä aikavälillä myös toiminnan jälkeen. Nämä tavoitteet ovat kiinteästi yhteydessä sosiaalipedagogiikan tavoitteisiin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste