Ajoneuvoalan kehitys ajoneuvotekniikassa ja sen vaikutus Ammattiopisto Lappian ajoneuvoalan oppimisympäristöjen kehitykseen
Ohenoja, Hannu; Partanen, Petri (2022)
Ohenoja, Hannu
Partanen, Petri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214451
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214451
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä ajoneuvoalan koulutuksen muutostarpeisiin ajoneuvotekniikan muuttuessa voimakkaasti, vaihtoehtoisiin polttoaineisiin ja uuteen ajoneuvoteknologiaan. Ajoneuvojen vaihtoehtoiset polttoaineet ja uudenlainen tekniikka päästövaatimusten kasvaessa haastavat alan ammatillisia oppilaitoksia miettimään nykyaikaisempia menetelmiä mukaan alan opetukseen. Työssä läpikäydyt erilaiset ajoneuvomarkkinoilla saatavilla olevat vaihtoehtoiset polttoaineet ja uusi ajoneuvoteknologia asettavat opiskelijoiden osaamiselle uudenlaisia ammattitaito- ja osaamisvaatimuksia työelämän vaatimusten kasvaessa. Työn yhtenä lähtökohtana oli miettiä ja selvittää, että kuinka saamme alan koulutuksessa oppimisympäristöt vastaamaan ajoneuvoalan koulutustarpeisiin.
Työssä käytiin laajasti läpi ajoneuvojen kehittymistä nyt ja tulevaisuudessa, sekä niiden teknisiä ratkaisuja. Markkinoilla on saatavilla erilaisia vaihtoehtoisia polttoaineratkaisuja ajoneuvoihin, vaikka voimakkain suuntaus on tällä hetkellä sähköautoihin. Tulevaisuus näyttää, että kuinka paljon muut vaihtoehtoiset polttoaineet, esimerkiksi kaasuautot tulevat mukaan ajoneuvoihin. Uudenlaisilla polttoaineilla toimivien ajoneuvojen lataus- ja tankkausinfrastruktuuri kehittyy ja laajenee aika hitaasti suhteessa ajoneuvojen kehitysvauhtiin. Uuden infrastruktuurin hidas laajentuminen eri alueille rajoittaa ajoneuvojen hankintaa.
Työn tutkimuksessa perehdyttiin ajoneuvoja koskeviin erilaisiin asetuksiin ja määräyksiin, esimerkiksi pakokaasupäästöissä. Ajoneuvoalan opetushenkilöstöltä ja opiskelijoilta selvitettiin sähköisen kyselyn avulla heidän mielipiteitään koulutuksessa tällä hetkellä mukana olevista ohjelmistoista ja sovelluksista. Sähköisessä kyselyssä saatujen tulosten perusteella oppilaitoksen ohjelmistoja ja sovelluksia pitäisi uudistaa ja mobiilista toimintaa lisätä. Samoin teoriaopetusta tulisi kehittää. Tämän työn pohjalta keskeisenä ajatuksena on, että voisimme tehdä ensin opiskelun ja harjoitukset erilaisissa sähköisissä oppimisympäristöissä, sitten opiskeltavan aihepiirin simulaatiot ja viimeisenä tehtävät käytännön työtehtävissä,
Tämän opinnäytetyön pohjalta oppilaitoksessa haetaan hanketta ajoneuvoalan oppimisympäristön kehittämiseen. Hanke on hyväksytty ja alkaa syksyllä 2022. Hankkeen tavoitteena on saada ajoneuvoalan koulutuksessa käytettävät oppimisympäristöt vastaamaan työelämän koulutustarpeita. Oppimisympäristöt halutaan sellaisiksi, joissa opiskelijoiden oppiminen saadaan mielekkääksi nykyaikaisilla tekniikoilla yhdistettynä hyvään pedagogiikkaan, simulointiin ja käytännön työskentelyyn.
Työssä käytiin laajasti läpi ajoneuvojen kehittymistä nyt ja tulevaisuudessa, sekä niiden teknisiä ratkaisuja. Markkinoilla on saatavilla erilaisia vaihtoehtoisia polttoaineratkaisuja ajoneuvoihin, vaikka voimakkain suuntaus on tällä hetkellä sähköautoihin. Tulevaisuus näyttää, että kuinka paljon muut vaihtoehtoiset polttoaineet, esimerkiksi kaasuautot tulevat mukaan ajoneuvoihin. Uudenlaisilla polttoaineilla toimivien ajoneuvojen lataus- ja tankkausinfrastruktuuri kehittyy ja laajenee aika hitaasti suhteessa ajoneuvojen kehitysvauhtiin. Uuden infrastruktuurin hidas laajentuminen eri alueille rajoittaa ajoneuvojen hankintaa.
Työn tutkimuksessa perehdyttiin ajoneuvoja koskeviin erilaisiin asetuksiin ja määräyksiin, esimerkiksi pakokaasupäästöissä. Ajoneuvoalan opetushenkilöstöltä ja opiskelijoilta selvitettiin sähköisen kyselyn avulla heidän mielipiteitään koulutuksessa tällä hetkellä mukana olevista ohjelmistoista ja sovelluksista. Sähköisessä kyselyssä saatujen tulosten perusteella oppilaitoksen ohjelmistoja ja sovelluksia pitäisi uudistaa ja mobiilista toimintaa lisätä. Samoin teoriaopetusta tulisi kehittää. Tämän työn pohjalta keskeisenä ajatuksena on, että voisimme tehdä ensin opiskelun ja harjoitukset erilaisissa sähköisissä oppimisympäristöissä, sitten opiskeltavan aihepiirin simulaatiot ja viimeisenä tehtävät käytännön työtehtävissä,
Tämän opinnäytetyön pohjalta oppilaitoksessa haetaan hanketta ajoneuvoalan oppimisympäristön kehittämiseen. Hanke on hyväksytty ja alkaa syksyllä 2022. Hankkeen tavoitteena on saada ajoneuvoalan koulutuksessa käytettävät oppimisympäristöt vastaamaan työelämän koulutustarpeita. Oppimisympäristöt halutaan sellaisiksi, joissa opiskelijoiden oppiminen saadaan mielekkääksi nykyaikaisilla tekniikoilla yhdistettynä hyvään pedagogiikkaan, simulointiin ja käytännön työskentelyyn.