Digitaalisten oppimisympäristöjen kehittäminen autoalan perustutkinnon opetukseen
Mustikka, Jaakko-Pekka (2022)
Mustikka, Jaakko-Pekka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214455
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214455
Tiivistelmä
Teknologian kehitys ja digitalisoituva maailma ovat ajaneet opetusta yhä enemmän verkonvälitteisesti tapahtuvaksi myös ammatillisessa koulutuksessa. Oppimateriaalien tulee olla verkon välityksellä saatavilla milloin tahansa ja mistä tahansa. Tämä asettaa opetuksen järjestäjät uudenlaisen haasteen eteen, kun perinteiset oppikirjat on korvattava digitaalisilla oppimisympäristöillä.
Työn tavoitteena oli tutkia OSAOlla tällä hetkellä käytössä olevia oppimisympäristöjä ja toimintatapoja sekä tarjota ratkaisumallia aiemmissa menetelmissä havaittujen puutteiden kehittämiseksi. Tutkimusta tehtiin haastattelemalla, tutkimalla ja etsimällä tarjolla ja käytössä olevia menetelmiä ja oppimisympäristöjä sekä perehtymällä digitaalisia oppimisympäristöjä käsittelevään kirjallisuuteen.
Tutkimuksen tuloksena muotoutui hahmotelma uudenlaisesta koko tutkinnon kattavasta digitaalisesta oppimisympäristöstä Pinja-alustalla. Tämä helpottaisi opettajan työtä seurata kunkin opiskelijan yksilöllisen opintopolun etenemistä sekä samalla selkiyttäisi ja visualisoisi opintojen etenemistä opiskelijan näkökulmasta. Samalla perehdyttiin elokuussa 2022 voimaan tuleviin uusin autoalan perustutkinnon tutkinnon perusteisiin ja kartoitettiin niiden mukaista opetusta tukevaa, jo olemassa olevaa oppimateriaalia käytössä olevien resurssien käytön tehostamisen näkökulmasta.
Työn tuloksena hahmoteltu koko tutkinnon laajuinen Pinjakurssi on visuaalisesti OSAOn käytänteiden mukainen ja sisältää selkeän edistymisen seurannan koko tutkinnon opintojen edistymisestä. Tutkinnonosakohtaiset opetusmateriaalit on hahmoteltu toimimaan siten, että niiden avulla voidaan helposti varmistaa opiskelijoiden tasavertainen tietoperustan hallinta. Hahmoteltu malli tarjoaa yhden ratkaisuehdotuksen oppimisympäristöjen kehittämiseen tulevia tutkinnon osia varten ja auttaa hahmottamaan uuden sisällön tuotannon tarpeen laadukkaan materiaalin tuottamiseen.
Työn tavoitteena oli tutkia OSAOlla tällä hetkellä käytössä olevia oppimisympäristöjä ja toimintatapoja sekä tarjota ratkaisumallia aiemmissa menetelmissä havaittujen puutteiden kehittämiseksi. Tutkimusta tehtiin haastattelemalla, tutkimalla ja etsimällä tarjolla ja käytössä olevia menetelmiä ja oppimisympäristöjä sekä perehtymällä digitaalisia oppimisympäristöjä käsittelevään kirjallisuuteen.
Tutkimuksen tuloksena muotoutui hahmotelma uudenlaisesta koko tutkinnon kattavasta digitaalisesta oppimisympäristöstä Pinja-alustalla. Tämä helpottaisi opettajan työtä seurata kunkin opiskelijan yksilöllisen opintopolun etenemistä sekä samalla selkiyttäisi ja visualisoisi opintojen etenemistä opiskelijan näkökulmasta. Samalla perehdyttiin elokuussa 2022 voimaan tuleviin uusin autoalan perustutkinnon tutkinnon perusteisiin ja kartoitettiin niiden mukaista opetusta tukevaa, jo olemassa olevaa oppimateriaalia käytössä olevien resurssien käytön tehostamisen näkökulmasta.
Työn tuloksena hahmoteltu koko tutkinnon laajuinen Pinjakurssi on visuaalisesti OSAOn käytänteiden mukainen ja sisältää selkeän edistymisen seurannan koko tutkinnon opintojen edistymisestä. Tutkinnonosakohtaiset opetusmateriaalit on hahmoteltu toimimaan siten, että niiden avulla voidaan helposti varmistaa opiskelijoiden tasavertainen tietoperustan hallinta. Hahmoteltu malli tarjoaa yhden ratkaisuehdotuksen oppimisympäristöjen kehittämiseen tulevia tutkinnon osia varten ja auttaa hahmottamaan uuden sisällön tuotannon tarpeen laadukkaan materiaalin tuottamiseen.