Moottorinohjauksen kalibroiminen E85-polttoaineelle
Vire, Roope (2022)
Vire, Roope
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114278
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114278
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä tietoa bensiinikäyttöisen ajoneuvon moottorinohjainlaitteen kalibroimisesta etanolipohjaiselle E85-biopolttoaineelle. Lisäksi työssä kerättiin tietoa polttoainemuutokseen oleellisesti liittyvistä seikoista, kuten E85-polttoaineen ja bensiinin ominaisuuksista sekä välttämättömistä muutoksista kohdeajoneuvoon. Lisäksi tavoitteena oli muuttaa kohdeajoneuvona toimineen BMW:n käyttövoima E85-korkeaseosetanolipolttoaineeseen.
Teoriaosuudessa käsitellään bensiinikäyttöisen ajoneuvon moottorinohjausjärjestelmän toimintaperiaatteita sekä bensiinin ja E85-polttoaineen ominaisuuksia ja niiden eroja. Käytännön osuudessa arvioidaan välttämättömät muutostyöt kohdeajoneuvoon ja kuvataan ne. Kohdeajoneuvoon asennettiin virtaukseltaan suuremmat polttoainesuuttimet sekä seossuhdemittari moottorinohjauksen kalibroimisen mahdollistamiseksi. Moottorinohjainlaitteen läpi ajon aikana kulkeva data tallennettiin lokitiedostoon TunerProRT-sovelluksella. Lokitiedostoa analysoimalla määritettiin vaadittavat kalibrointitoimenpiteet ja muutokset kirjoitettiin ohjainlaitteelle MS4X Dev Group Flasher -sovelluksella.
Muutosten jälkeen kohdeajoneuvolla voidaan ajaa E85-polttoaineella. Fossiiliset hiilidioksidipäästöt laskivat noin 20 prosenttiin aiemmasta, sillä E85-polttoaine sisältää 70–85 prosenttia etanolia, joka on uusiutuva polttoaine. Korkeaseosetanolipolttoaineen korkea oktaaniluku mahdollistaa moottorin hyötysuhteen kasvattamisen sytytysennakon optimoimisella, moottorin puristussuhdetta kasvattamalla tai ahtamalla. Etanoli höyrystyy bensiiniä huonommin, mikä näkyy heikentyneinä kylmäkäynnistys- ja kylmäkäyntiominaisuuksina.
Teoriaosuudessa käsitellään bensiinikäyttöisen ajoneuvon moottorinohjausjärjestelmän toimintaperiaatteita sekä bensiinin ja E85-polttoaineen ominaisuuksia ja niiden eroja. Käytännön osuudessa arvioidaan välttämättömät muutostyöt kohdeajoneuvoon ja kuvataan ne. Kohdeajoneuvoon asennettiin virtaukseltaan suuremmat polttoainesuuttimet sekä seossuhdemittari moottorinohjauksen kalibroimisen mahdollistamiseksi. Moottorinohjainlaitteen läpi ajon aikana kulkeva data tallennettiin lokitiedostoon TunerProRT-sovelluksella. Lokitiedostoa analysoimalla määritettiin vaadittavat kalibrointitoimenpiteet ja muutokset kirjoitettiin ohjainlaitteelle MS4X Dev Group Flasher -sovelluksella.
Muutosten jälkeen kohdeajoneuvolla voidaan ajaa E85-polttoaineella. Fossiiliset hiilidioksidipäästöt laskivat noin 20 prosenttiin aiemmasta, sillä E85-polttoaine sisältää 70–85 prosenttia etanolia, joka on uusiutuva polttoaine. Korkeaseosetanolipolttoaineen korkea oktaaniluku mahdollistaa moottorin hyötysuhteen kasvattamisen sytytysennakon optimoimisella, moottorin puristussuhdetta kasvattamalla tai ahtamalla. Etanoli höyrystyy bensiiniä huonommin, mikä näkyy heikentyneinä kylmäkäynnistys- ja kylmäkäyntiominaisuuksina.