Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Pelien kehittäminen nuorisotyön kentälle

Mattila, Joonas (2022)

Avaa tiedosto
Mattila_Joonas.pdf (730.5Kt)
Lataukset: 


Mattila, Joonas
2022
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114322
Tiivistelmä
Pelit ja pelillisyys ovat yksi nuorisotyön työkaluista, ja ne ovat viime vuosina nousseet monen hankkeen keskeisiksi teemoiksi. Yksi näistä hankkeista on Lasten ja nuorten säätiön Mahdolliset Maailmat -hanke, jossa kehitetään täysin uutta roolipeliä käytettäväksi nuorisotyön kentällä. Laajempien kokonaisuuksien arviointiin ei kuitenkaan ole luotu varteenotettavaa työkalua tai teoreettista viitekehystä.

Nuorisotyön kenttä muuttuu ja muotoutuu nopeasti vallitsevien nuorisokulttuurien mukaan. Sen keskeiset tavoitteet ovat nuoren integroituminen yhteiskuntaan sekä nuoren tukeminen huomaamaan oma identiteettinsä ja vahvistamaan sen kehittymistä. Tämän lisäksi nuorisotyössä edistetään nuorten vertaissuhteita ja tuetaan nuoria luovaan ajatteluun moninaisin keinoin. Tärkeää on myös huomioida moninaisen osallistumisen tavat, jossa huomioidaan nuori yksilönä ja vastataan tämän tarpeisiin.

Pelin voidaan katsoa muodostuvan neljästä keskeisestä elementistä: mekaniikoista, tarinasta, estetiikasta ja teknologiasta. Näiden neljän elementin välistä suhdetta on myös tärkeä pohtia ja huomioida pelikehitysprosessin aikana. Tällaiseen kehittämistyöhön on videopelien osalta kehitetty heuristiseen arviointiin perustuvia työkaluja, joita on hyödynnetty käytännön työssä. Tässä opinnäytetyössä rakennettiin heuristiseen arviointimenetelmään perustuva työkalu, jonka heuristiikat on rakennettu nuorisotyön tavoitteiden sekä pelien teorian pohjalta. Työkalu on suunniteltu käytettäväksi nuorisotyön kentällä yleiseksi tueksi pelien arviointiin, riippumatta pelin muodosta tai sen varsinaisista tavoitteista.

Opinnäytetyössä kehitettyä työkalua testattiin yhteistyössä Lasten ja nuorten säätiön Mahdolliset maailmat -hankkeen työntekijöiden kanssa. Testaus osoitti työkalun toimivuuden ja arviointien perusteella pystyttiin tekemään johtopäätöksiä pelin tilasta. Testaajien kommentit osoittivat, että työkalulla voidaan saavuttaa keskeisiä huomioita ja siinä nähtiin potentiaalia laajempaa käyttöä varten. Työkalun testauksen pohjalta työkalusta kehitettiin toinen versio, johon saatiin tehtyä kriittisiä muutoksia, jotka edistivät työkalun luotettavuutta ja toimivuutta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste