Korjaamoketjun varaosatoimintojen kehittäminen
Mikkonen, Ville (2022)
Mikkonen, Ville
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114361
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114361
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää erään ajoneuvojen korjaamoalan yrityksen varaosatoimintoja Suomessa. Työssä perehdyttiin kolmeen kokonaisuuteen.
Aluksi tehtiin kattava vertailu Ford-automerkin vauriokorjauksen yleisimpien varaosien ostohinnoista nykyisen toimittajan ja uuden toimittajan kesken. Osion tavoite oli määrittää nykyinen ostohintataso ja alennusprosentti sekä ennustaa tulevaa hintatasoa kasvuodotusten mukaisesti.
Toisessa osiossa tutkittiin vaihtoehtoja Suomeen perustettavan logistiikkakeskuksen sijainnille. Osiossa selvitettiin, mihin paikkaan ja mihin kellonaikaan eri automerkkien varaosakuljetukset tulevat Suomeen saapuessaan. Lisäksi osioissa perehdyttiin siihen, mitä reittejä ja missä aikataulussa eri kuljetusyritykset kuljettavat toimitukset tilaajalle.
Viimeisessä osioissa tarkasteltiin eri kuljetusyrityksiä. Kuljetusyrityksillä on hyvin erilaisia veloitusperusteita, joita on haastavaa vertailla. Päämääränä on tuottaa vertailutyökalu, jolla eri yritysten kuljetusveloituksia voidaan saattaa vertailukelpoisiksi keskenään.
Lopputuloksena aikaansaatiin varaosien hintavertailu, joka tukee suunnitelmia vaihtaa varaosatoimittajaa tämän automerkin osalta. Toimeksiantajalle saatiin selvitettyä 12 eri automerkin varaosatoimituksille saapumisaika ja paikka tilauksen saapuessa Suomeen sekä aikataulu ja kulkureitti Suomen sisällä tilaajalle. Lisäksi työn tuloksena syntyi rahtihintavertailutyökalu Excel-taulukkona.
Aluksi tehtiin kattava vertailu Ford-automerkin vauriokorjauksen yleisimpien varaosien ostohinnoista nykyisen toimittajan ja uuden toimittajan kesken. Osion tavoite oli määrittää nykyinen ostohintataso ja alennusprosentti sekä ennustaa tulevaa hintatasoa kasvuodotusten mukaisesti.
Toisessa osiossa tutkittiin vaihtoehtoja Suomeen perustettavan logistiikkakeskuksen sijainnille. Osiossa selvitettiin, mihin paikkaan ja mihin kellonaikaan eri automerkkien varaosakuljetukset tulevat Suomeen saapuessaan. Lisäksi osioissa perehdyttiin siihen, mitä reittejä ja missä aikataulussa eri kuljetusyritykset kuljettavat toimitukset tilaajalle.
Viimeisessä osioissa tarkasteltiin eri kuljetusyrityksiä. Kuljetusyrityksillä on hyvin erilaisia veloitusperusteita, joita on haastavaa vertailla. Päämääränä on tuottaa vertailutyökalu, jolla eri yritysten kuljetusveloituksia voidaan saattaa vertailukelpoisiksi keskenään.
Lopputuloksena aikaansaatiin varaosien hintavertailu, joka tukee suunnitelmia vaihtaa varaosatoimittajaa tämän automerkin osalta. Toimeksiantajalle saatiin selvitettyä 12 eri automerkin varaosatoimituksille saapumisaika ja paikka tilauksen saapuessa Suomeen sekä aikataulu ja kulkureitti Suomen sisällä tilaajalle. Lisäksi työn tuloksena syntyi rahtihintavertailutyökalu Excel-taulukkona.