Kuuluuko opiskelijan ääni verkkolehdessä? : prosessikanvaasin luominen opiskelijakeskeisempään viestintään
Kemppainen, Kati (2022)
Kemppainen, Kati
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214572
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214572
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli muotoilla ammattikorkeakoulujen verkkojulkaisuista opiskelijakeskeisempiä käyttäen informaatiomuotoilun ja liiketoiminnan prosessimallinnuksen työkaluja. Työn tarkoituksena oli tuoda informaatiomuotoilua laajempaan tietoisuuteen ja pyrkiä opiskelijakeskeisempään verkkoviestintään hyödyntäen verkkojulkaisuja.
Opinnäytteen tutkimusaineistona käytettiin ammattikorkeakoulujen verkkolehtiä ja menetelmänä oli laadullinen tutkimus, jossa käytettiin apuna informaatiomuotoilun, prosessimallinnuksen ja opiskelijakeskeisyyden teorioita. Työkaluna mallinnuksessa oli liiketoiminnan prosessikanvaasi. Opinnäytteen lopputuloksena oli prosessikanvaasi ammattikorkeakoulujen viestintävastaavien käyttöön. Tutkimusaineistoa analysoitiin havainnoimalla ja sitä sovellettiin prosessikanvaasin rakentamiseen, joka myös suomennettiin opinnäytetyön aikana.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että julkaisut hyödyntävät jo nyt verkkoviestinnän hyviä käytäntöjä, mutta niitä voitaisiin kehittää vieläkin enemmän opiskelijakeskeiseen suuntaan. Informaatiomuotoilun periaatteet tarjoavat sopivia työkaluja verkkojulkaisujen jäsentelyyn ja opiskelijakeskeisyyden rakentamiseen. Prosessikanvaasin toivotaan hyödyttävän ammattikorkeakoulujen viestintävastaavia tulevaisuuden verkkolehtiä suunnitellessa.
Opinnäytteen tutkimusaineistona käytettiin ammattikorkeakoulujen verkkolehtiä ja menetelmänä oli laadullinen tutkimus, jossa käytettiin apuna informaatiomuotoilun, prosessimallinnuksen ja opiskelijakeskeisyyden teorioita. Työkaluna mallinnuksessa oli liiketoiminnan prosessikanvaasi. Opinnäytteen lopputuloksena oli prosessikanvaasi ammattikorkeakoulujen viestintävastaavien käyttöön. Tutkimusaineistoa analysoitiin havainnoimalla ja sitä sovellettiin prosessikanvaasin rakentamiseen, joka myös suomennettiin opinnäytetyön aikana.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että julkaisut hyödyntävät jo nyt verkkoviestinnän hyviä käytäntöjä, mutta niitä voitaisiin kehittää vieläkin enemmän opiskelijakeskeiseen suuntaan. Informaatiomuotoilun periaatteet tarjoavat sopivia työkaluja verkkojulkaisujen jäsentelyyn ja opiskelijakeskeisyyden rakentamiseen. Prosessikanvaasin toivotaan hyödyttävän ammattikorkeakoulujen viestintävastaavia tulevaisuuden verkkolehtiä suunnitellessa.