Teollisuusalueen kehittämisen vaikutukset logistiikan hiilijalanjälkeen
Berkovits, Emma (2022)
Berkovits, Emma
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214586
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214586
Tiivistelmä
Utajärven kunta on sitoutunut pienentämään hiilijalanjälkeään merkittävästi vuoteen 2030 mennessä. Toisaalta Utajärven teollisuusalueilla edistetään aktiivisesti elinkeinotoimintaa. Päämäärien saavuttamiseksi kunnassa on käynnissä ja suunnitteilla monia hankkeita, joilla tähdätään sekä yritystoiminnan lisäämiseen että kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseen. Hankkeiden vaikutukset yrittäjiin ja ympäristöön tulevat olemaan monitahoiset, minkä vuoksi vaikutuksia on tärkeätä tarkastella myös monesta näkökulmasta.
Tässä työssä tarkastelun alla on yritysten kuljetustoiminta ja sen tulevaisuus, sillä sujuva logistiikka on monelle yritykselle toiminnan tärkeimpiä kulmakiviä. Kääntöpuolena on se, että jo pelkät tieliikenteen tavarankuljetukset aiheuttavat 7 % Suomen kasvihuonekaasupäästöistä. Tavoitteena oli selvittää Utajärven teollisuusalueilla toimivien yritysten kuljetustoiminnasta aiheutuva hiilijalanjälki ja kerätä tietoa siitä, kuinka alueella mahdollisesti toteutettavat hankkeet vaikuttaisivat yritysten logistiikkaan. Lisäksi kartoitettiin yritysten ajatuksia teollisuusalueiden liikennejärjestelyiden toimivuudesta.
Tutkimuksessa haastateltiin 16 yrityksen edustajaa kevään 2022 aikana. Haastateltavien näkemykset hankkeista ja alueen liikennejärjestelyistä koottiin yhtenäiseksi kokonaisuudeksi, jossa esiin tulevat sekä hankkeiden mahdollisuudet että riskit. Suhtautuminen alueen kehitykseen oli yrityksissä pääosin positiivista: suunniteltujen ratkaisujen uskottiin lisäävän alueen vetovoimaisuutta ja toimivuutta, ja yrityksissä oli kiinnostusta vähähiilisiin kuljetusratkaisuihin. Kuljetustoimintojen kehittäminen on kuitenkin hidasta: vety- tai kaasuajoneuvot eivät vielä ole realistinen vaihtoehto valtaosalle yrityksistä, eikä kaikkia kuljetuksia voi siirtää raiteille.
Hiilijalanjälki arvioitiin haastatteluissa kerätyn aineiston ja laskennallisesti määritettyjen dieselin, kevyen polttoöljyn ja sähköenergian päästökertoimien pohjalta. Arvion mukaan yritysten kuljetustoiminnan suorat päästöt vuonna 2021 olivat 3 600 t CO2e ja polttoaineiden ja sähköenergian elinkaaripäästöt 4 200–4 300 t CO2e. Lukuun sisältyy yritysten oman kuljetuskaluston ja ajettavien työkoneiden päästöt. Tulevaisuudessa päästöt tulevat muuttumaan sekä yritysten toiminnan että ulkopuolisten tekijöiden, kuten jakeluvelvoitteen nousun, johdosta.
Tutkimuksen ulkopuolelle rajattiin tavaran varastoinnin ja alihankkijoiden kuljetusten aiheuttamat päästöt, sillä 16 yrityksen kuljetusketjujen jokaisen osan selvittäminen ei tämän opinnäytetyön puitteissa olisi ollut mahdollista. Jatkotutkimukselle on siis aihetta.
Tässä työssä tarkastelun alla on yritysten kuljetustoiminta ja sen tulevaisuus, sillä sujuva logistiikka on monelle yritykselle toiminnan tärkeimpiä kulmakiviä. Kääntöpuolena on se, että jo pelkät tieliikenteen tavarankuljetukset aiheuttavat 7 % Suomen kasvihuonekaasupäästöistä. Tavoitteena oli selvittää Utajärven teollisuusalueilla toimivien yritysten kuljetustoiminnasta aiheutuva hiilijalanjälki ja kerätä tietoa siitä, kuinka alueella mahdollisesti toteutettavat hankkeet vaikuttaisivat yritysten logistiikkaan. Lisäksi kartoitettiin yritysten ajatuksia teollisuusalueiden liikennejärjestelyiden toimivuudesta.
Tutkimuksessa haastateltiin 16 yrityksen edustajaa kevään 2022 aikana. Haastateltavien näkemykset hankkeista ja alueen liikennejärjestelyistä koottiin yhtenäiseksi kokonaisuudeksi, jossa esiin tulevat sekä hankkeiden mahdollisuudet että riskit. Suhtautuminen alueen kehitykseen oli yrityksissä pääosin positiivista: suunniteltujen ratkaisujen uskottiin lisäävän alueen vetovoimaisuutta ja toimivuutta, ja yrityksissä oli kiinnostusta vähähiilisiin kuljetusratkaisuihin. Kuljetustoimintojen kehittäminen on kuitenkin hidasta: vety- tai kaasuajoneuvot eivät vielä ole realistinen vaihtoehto valtaosalle yrityksistä, eikä kaikkia kuljetuksia voi siirtää raiteille.
Hiilijalanjälki arvioitiin haastatteluissa kerätyn aineiston ja laskennallisesti määritettyjen dieselin, kevyen polttoöljyn ja sähköenergian päästökertoimien pohjalta. Arvion mukaan yritysten kuljetustoiminnan suorat päästöt vuonna 2021 olivat 3 600 t CO2e ja polttoaineiden ja sähköenergian elinkaaripäästöt 4 200–4 300 t CO2e. Lukuun sisältyy yritysten oman kuljetuskaluston ja ajettavien työkoneiden päästöt. Tulevaisuudessa päästöt tulevat muuttumaan sekä yritysten toiminnan että ulkopuolisten tekijöiden, kuten jakeluvelvoitteen nousun, johdosta.
Tutkimuksen ulkopuolelle rajattiin tavaran varastoinnin ja alihankkijoiden kuljetusten aiheuttamat päästöt, sillä 16 yrityksen kuljetusketjujen jokaisen osan selvittäminen ei tämän opinnäytetyön puitteissa olisi ollut mahdollista. Jatkotutkimukselle on siis aihetta.