Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kaksiääniset liedit ja niiden hyödyntäminen pedagogisena työkaluna

Simola, Anniina (2022)

 
Avaa tiedosto
Simola_Anniina.pdf (816.8Kt)
Opinnäytetyökonsertin videointi (543.5Mt)
Opinnäytetyökonsertin videointi
Lataukset: 


Simola, Anniina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214631
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on kaksiääniset liedit sekä niiden hyödyntäminen pedagogisena työkaluna. Opinnäytetyössä perehdytään kaksiäänisiin liedeihin käsitteenä, ohjelmistona ja ilmiönä sekä niiden hyödyllisyyteen pedagogisena työkaluna. Perehdyn myös yhteen kaksiäänisten liedien sarjaan tarkemmin (6 Zweistimmige lieder Op. 63, Felix Mendelssohn).

Opinnäytetyö perustuu konserttiprojektin tuottamiseen ja valmisteluun sekä kirjallisen tiedon hakuun. Se painottuu erityisesti taiteelliseen osuuteen ja konsertin vaatiman projektin työstämiseen sekä analysointiin. Projektin analysoinnin pohjana on käytetty omia sekä työryhmän muiden jäsenten kokemuksia prosessista.

Tarkoituksena oli kerätä tietoa kaksiäänisistä liedeistä ja niiden mahdollisesta hyödyntämisestä laulajien ensembletyöskentelyssä sekä raportoida taiteellisen projektin etenemisestä niiden parissa. Olen määritellyt kaksiääniset liedit niin, että niiden tulee täyttää perinteiset liedmusiikin määritelmät ja laululinjan tulee kappaleissa olla pääasiassa kaksiäänistä eikä vuorottelevaa.

Laulusarja esitettiin konsertissa ja siitä tehtiin myös videotallenne. Projekti onnistui hyvin ja antoi kaikille uutta pohdittavaa. Koimme tämän oivallisena välineenä yhteismusisoinnin kehittämiseen niin pianisteille kuin laulajille. Laulusarja on helposti lähestyttävä ja pysyy naisäänelle hyvin inhimillisellä alueella kummallekin stemmalle. Tällöin sen avulla voidaan harjoitella hyvin monenlaisia asioita.

Näistä syistä ohjelmisto sopiikin hyvänä lisänä klassisen laulun opiskeluun niin alkuvaiheessa oleville opiskelijoille kuin ammattiopiskelijoille. Oppilaitosten naisääniin painottuneen opiskelijajakauman takia kaksiäänisen materiaalin harjoittaminen toisen naisäänen kanssa lisää yhteismusisointimahdollisuuksia. Esimerkiksi käsitelty laulusarja sopii myös kahdelle sopraanolle.

Opin paljon konsertin järjestämisestä ja suuremman ohjelmistokokonaisuuden työstämisestä. Yksi tärkeimpiä oppeja tämän projektin parissa oli se, että projekteissa ei ole aina paljoa aikaa yhteisharjoituksille ja tästä johtuen kaikki ei voi olla aina loppuun hiottua. Lisäksi yhdessä tekemisessä on valtavasti voimaa ja yhdessä musisoinnista saa valtavasti iloa ja riemua.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste