Markkinointistrategia juhlapalveluyritykselle
Ryhänen, Anni (2022)
Ryhänen, Anni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214652
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214652
Tiivistelmä
Markkinointisuunnitelman laatiminen tulevaisuudessa perustettavalle juhlapalveluyritykselle sai alkunsa opinnäytetyön kirjoittajan halusta perustaa oma yritys. Markkinointisuunnitelma koettiin oleelliseksi toimeksi, sillä oikeanlaisilla markkinoinnin toimilla uusi yritys voi alkaa saamaan näkyvyyttä ja asiakkaita mahdollisimman pian. Suunnitelmaan on tehty useita analyysejä ja kirjattu tavoitteita, sekä pyritty kokoamaan perustettavalle yritykselle mahdollisimman hyvin ymmärrystä omasta liiketoiminnasta. Tavoitteena oli luoda yhteneväinen pohja yrityksen identiteetistä ja siitä kenen kanssa se kilpailee.
Opinnäytetyön tarkoitus oli käsitellä laajasti markkinointia digitaalisessa ympäristössä, asiakaslähtöisestä näkökulmasta. Työssä käsitellään markkinoinnin suunnittelun merkitys ja se, miten markkinointia kannattaa toteuttaa, erityisesti sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen toteutus ja tulokset on koottu yrityksen kehittämissuunnitelmaksi, josta ilmenee markkinointisuunnitelman prosessi. Osa opinnäytetyön sisällöstä on salassa pidettävää ja ne on poistettu julkisesta raportista.
Toteutettu markkinointisuunnitelma antaa hyvän pohjan yrityksen perustamiselle, koska sen avulla vastataan liiketoiminnan kannalta tärkeisiin kysymyksiin, kuten siihen mikä on yrityksen missio ja mitkä ovat liiketoiminnan tavoitteet. Markkinointisuunnitelmassa on osaksi niitä asioita, joita vaaditaan liiketoimintasuunnitelman laatimiseen. Tämän koetaan olevan yrityksen seuraavien askelten ja tulevaisuuden kannalta hyödyllistä. Tehdyn suunnitelman heikkoudeksi koetaan sen suhteellisen vähäinen materiaali, jota voidaan heti alkaa hyödyntämään yrityksen toiminnassa. Toki ymmärretään, että yrityksen perustamiseen vaaditaan lisäksi vielä useita toimia kuten budjetointia. Tätä ei kuitenkaan haluttu ottaa osaksi tätä opinnäytetyötä.
Opinnäytetyön tarkoitus oli käsitellä laajasti markkinointia digitaalisessa ympäristössä, asiakaslähtöisestä näkökulmasta. Työssä käsitellään markkinoinnin suunnittelun merkitys ja se, miten markkinointia kannattaa toteuttaa, erityisesti sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen toteutus ja tulokset on koottu yrityksen kehittämissuunnitelmaksi, josta ilmenee markkinointisuunnitelman prosessi. Osa opinnäytetyön sisällöstä on salassa pidettävää ja ne on poistettu julkisesta raportista.
Toteutettu markkinointisuunnitelma antaa hyvän pohjan yrityksen perustamiselle, koska sen avulla vastataan liiketoiminnan kannalta tärkeisiin kysymyksiin, kuten siihen mikä on yrityksen missio ja mitkä ovat liiketoiminnan tavoitteet. Markkinointisuunnitelmassa on osaksi niitä asioita, joita vaaditaan liiketoimintasuunnitelman laatimiseen. Tämän koetaan olevan yrityksen seuraavien askelten ja tulevaisuuden kannalta hyödyllistä. Tehdyn suunnitelman heikkoudeksi koetaan sen suhteellisen vähäinen materiaali, jota voidaan heti alkaa hyödyntämään yrityksen toiminnassa. Toki ymmärretään, että yrityksen perustamiseen vaaditaan lisäksi vielä useita toimia kuten budjetointia. Tätä ei kuitenkaan haluttu ottaa osaksi tätä opinnäytetyötä.