Työnantajamielikuva case: LähiTapiola Lappi
Rönkä, Iina-ELina (2022)
Rönkä, Iina-ELina
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214692
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214692
Tiivistelmä
Työnantajamielikuvalla tarkoitetaan yrityksen mainetta työnantajana. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kartoitus toimeksiantaja LähiTapiola Lapin työnantajamielikuvan tämänhetkisestä tilanteesta. Tarkoituksena oli toimeksiantajayrityksen rekrytointien parantaminen työnantajamielikuvan hyvien piirteiden ja kehitysehdotuksien löytämisen avulla.
Opinnäytetyössä tutkittiin LähiTapiola Lapin sisäistä työnantajamielikuvaa eli työntekijöiden mielikuvaa työnantajastaan ja ulkoista työnantajamielikuvaa eli yrityksen ulkopuolisten henkilöiden muodostamaa mielikuvaa yrityksestä työnantajana. Tutkimuksen tarkoituksena oli myös selvittää, miten työnantajamielikuva eroaa eli sukupolvien välillä. Tutkimuksessa sukupolvijaotteluna oli baby boomers, X-sukupolvi, Y-sukupolvi ja Z-sukupolvi.
Sisäistä työnantajamielikuvaa tutkittaessa kohderyhmänä olivat LähiTapiola Lappiin kolmen vuoden sisällä rekrytoidut työntekijät. Ulkoista mielikuvaa tutkittaessa kohderyhmänä olivat lapissa asuvat täysi-ikäiset.
Opinnäytetyön teoriaperusteena on työnantajamielikuva ja siihen vaikuttavat tekijät, kuten henkilöstökokemus, asiakaskokemus ja brändi. Tutkimuksessa käsiteltiin myös eri sukupolvien eroja työelämässä. Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelminä kvantitatiivista eli määrällistä ja kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeilla aikavälillä 6.4.2022-17.4.2022.
Opinnäytetyössä tutkittiin LähiTapiola Lapin sisäistä työnantajamielikuvaa eli työntekijöiden mielikuvaa työnantajastaan ja ulkoista työnantajamielikuvaa eli yrityksen ulkopuolisten henkilöiden muodostamaa mielikuvaa yrityksestä työnantajana. Tutkimuksen tarkoituksena oli myös selvittää, miten työnantajamielikuva eroaa eli sukupolvien välillä. Tutkimuksessa sukupolvijaotteluna oli baby boomers, X-sukupolvi, Y-sukupolvi ja Z-sukupolvi.
Sisäistä työnantajamielikuvaa tutkittaessa kohderyhmänä olivat LähiTapiola Lappiin kolmen vuoden sisällä rekrytoidut työntekijät. Ulkoista mielikuvaa tutkittaessa kohderyhmänä olivat lapissa asuvat täysi-ikäiset.
Opinnäytetyön teoriaperusteena on työnantajamielikuva ja siihen vaikuttavat tekijät, kuten henkilöstökokemus, asiakaskokemus ja brändi. Tutkimuksessa käsiteltiin myös eri sukupolvien eroja työelämässä. Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelminä kvantitatiivista eli määrällistä ja kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeilla aikavälillä 6.4.2022-17.4.2022.