Startup yrityksen myynnin suunnittelu
Matikainen, Konsta (2022)
Matikainen, Konsta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214742
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214742
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tuoda esille, mitä aloittavan Startup yrityksen myynnin suunnittelu vaiheeseen kuuluu ja mitä kaikkea siinä tulee ottaa huomioon. Opinnäytetyö on toiminnallinen työ ja myynnin suunnittelun eri vaiheita tuodaan esille Startup yrityksen prosesseista.
Teoriaosuuden mukana tuodaan selkeästi esille ne vaiheet mitä myynnin suunnittelu uudella markkinalla vaati. Teoriaosuudessa käsitellään liiketoimintamallia, myynninprosesseja, markkina- ja asiakasanalyysejä sekä eri hinnoittelu mallia. Nämä aiheet käsitellään omissa kappaleissaan.
Aloittavan yrityksen myynnin suunnittelussa on tärkeää ottaa huomioon sen skaalautuvuus, sillä vakiintuneita prosesseja yrityksen alkumetreillä on mahdotonta suunnitella ja rakentaa. Aloittavan yrityksen myynnin mallia on oltava valmis muokkaamaan hyvinkin nopeasti, sen tiedon mukaan mitä asiakasrajapinnasta saadaan irti. Kiva Worksin myynnin eriprosessit kehittyivät opinnäytetyön aikana laajasti ja tätä pyritään tuomaan myös työn mukana esille.
Startupin myynninmalli on rakennettu Challenger sales metodologian pohjalta, jota tuodaan myös työn eri vaiheissa esille. Työ etenee kronologisessa järjestyksessä siten, että siinä tuodaan asiat esille siinä järjestyksessä, kun ne on myynnissä suunniteltu. Opinnäytetyön lopussa tuodaan kirjoittajan oma arvio opinnäytetyöprosessin etenemisestä sekä oppimisestaan.
Teoriaosuuden mukana tuodaan selkeästi esille ne vaiheet mitä myynnin suunnittelu uudella markkinalla vaati. Teoriaosuudessa käsitellään liiketoimintamallia, myynninprosesseja, markkina- ja asiakasanalyysejä sekä eri hinnoittelu mallia. Nämä aiheet käsitellään omissa kappaleissaan.
Aloittavan yrityksen myynnin suunnittelussa on tärkeää ottaa huomioon sen skaalautuvuus, sillä vakiintuneita prosesseja yrityksen alkumetreillä on mahdotonta suunnitella ja rakentaa. Aloittavan yrityksen myynnin mallia on oltava valmis muokkaamaan hyvinkin nopeasti, sen tiedon mukaan mitä asiakasrajapinnasta saadaan irti. Kiva Worksin myynnin eriprosessit kehittyivät opinnäytetyön aikana laajasti ja tätä pyritään tuomaan myös työn mukana esille.
Startupin myynninmalli on rakennettu Challenger sales metodologian pohjalta, jota tuodaan myös työn eri vaiheissa esille. Työ etenee kronologisessa järjestyksessä siten, että siinä tuodaan asiat esille siinä järjestyksessä, kun ne on myynnissä suunniteltu. Opinnäytetyön lopussa tuodaan kirjoittajan oma arvio opinnäytetyöprosessin etenemisestä sekä oppimisestaan.