Vaikuttajamarkkinoinnin audit-työkalu Hypement Oy:lle
Rinne, Ina (2022)
Rinne, Ina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214818
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214818
Tiivistelmä
Vaikuttajamarkkinoinnin tulosten mittaamisesta löytyy tutkimuksia, mutta vaikuttajamarkkinoinnin auditointia ei ole vielä tutkittu kovin paljon. Miten tarkastella vaikuttajamarkkinoinnin toteuttamista? Mitkä tekijät vaikuttavat vaikuttajamarkkinoinnin onnistumiseen, ja miten niitä tulisi auditoida? Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on perehtyä vaikuttajamarkkinointiin, sosiaalisen median vaikuttajiin ja vaikuttajamarkkinoinnin toimenpiteisiin. Tavoitteena on laatia audit-työkalu vaikuttajamarkkinointiyrityksen käyttöön. Työn toimeksiantajana on Hypement Oy.
Työn tietoperusta perustuu vaikuttajamarkkinointia, somevaikuttajia sekä sosiaalisen median mittaamista käsittelevään kirjallisuuteen. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla Hypement Oy:n työntekijöitä, kahta vaikuttajamarkkinoinnin ammattilaista ja kahta vaikuttajaa. Haastattelut analysoitiin teoriaohjaavasti.
Tutkimuksen tulosten pohjalta luotiin audit-työkalu, joka esiteltiin toimeksiantajalle taulukon muodossa. Taulukko koostuu viidestä tarkasteltavasta aiheesta, jotka sijaitsevat riveittäin nimettynä taulukon vasemmassa reunassa. Kolmessa seuraavassa sarakkeessa on lueteltuna aiheen arviointikriteerit erinomaisen, kaipaa parannettavaa ja ei huomioitu -asteikon mukaisesti. Viiden aiheen lisäksi on kaksi erillistä aihetta, joita varten tarvitaan vaikuttajamarkkinoinnista lisätietoja. Toimeksiantaja oli tyytyväinen tuotokseen ja aikoo soveltaa sitä palvelun luomiseen.
Työn tietoperusta perustuu vaikuttajamarkkinointia, somevaikuttajia sekä sosiaalisen median mittaamista käsittelevään kirjallisuuteen. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla Hypement Oy:n työntekijöitä, kahta vaikuttajamarkkinoinnin ammattilaista ja kahta vaikuttajaa. Haastattelut analysoitiin teoriaohjaavasti.
Tutkimuksen tulosten pohjalta luotiin audit-työkalu, joka esiteltiin toimeksiantajalle taulukon muodossa. Taulukko koostuu viidestä tarkasteltavasta aiheesta, jotka sijaitsevat riveittäin nimettynä taulukon vasemmassa reunassa. Kolmessa seuraavassa sarakkeessa on lueteltuna aiheen arviointikriteerit erinomaisen, kaipaa parannettavaa ja ei huomioitu -asteikon mukaisesti. Viiden aiheen lisäksi on kaksi erillistä aihetta, joita varten tarvitaan vaikuttajamarkkinoinnista lisätietoja. Toimeksiantaja oli tyytyväinen tuotokseen ja aikoo soveltaa sitä palvelun luomiseen.