"Vuosikukkanen" -Työväline kasvunkansiotyöskentelyn toteuttamiseksi osana päiväkodin vuosikelloa
Könönen, Reetta (2022)
Könönen, Reetta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060314962
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060314962
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksessa korostetaan lasten ja huoltajien osallisuutta lisäävää ja tukevaa työotetta. Pedagoginen dokumentointi nähdään keskeisenä työmenetelmänä varhaiskasvatuksen suunnittelussa, toteuttamisessa, arvioimisessa ja kehittämisessä. Pedagogisen dokumentoinnin kautta toteutetaan varhaiskasvatusta lapsilähtöisesti ja mahdollistetaan myös huoltajien osallistuminen varhaiskasvatuksen toimintaan yhteistyössä kasvattajien kanssa. Kasvunkansio toimii yhtenä pedagogisen dokumentoinnin työvälineenä.
Opinnäytetyö on kehittämistyö, joka tehtiin päiväkoti Päivänkakkaraan Kiuruvedelle. Kehittämistyön tavoitteena oli päiväkodin kasvunkansion sisällön monipuolistaminen sekä kasvunkansiotyöskentelyn selkeyttäminen ja säännöllistäminen. Kehittämistyöllä pyrittiin vahvistamaan päiväkodin kasvattajien ammattitaitoa selventämällä kasvunkansion käyttöä pedagogisen dokumentoinnin työvälineenä. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui varhaiskasvatuksen, osallisuuden, pedagogisen dokumentoinnin ja kasvunkansion teemoista. Lisäksi materiaalia kerättiin koteihin tehtävän kyselyn sekä kasvattajille toteutetun aivoriihen avulla.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi päivitetty malli päiväkodin vuosikellosta; ”vuosikukkanen”, jonka tarkoituksena on toimia työvälineenä kasvattajille ja edistää säännöllistä kasvunkansiotyöskentelyä päiväkodin arjessa. Vuosikukkaseen liitettiin toimintaohjeet, joiden mukaan kasvunkansiotyöskentelyä toteutetaan pedagogisen dokumentoinnin prosessin ja vuosikellon mukaisesti. Vuosikukkasen terälehtiin koottiin kaksitoista erilaista toimintaehdotusta, joilla varmistettiin laaja-alaisen osaamisen tavoitteiden toteutumista oppimisen alueiden mukaisesti. Tuotos esiteltiin päiväkodin kasvattajille toukokuussa 2022 ja sen voi ottaa käyttöön tulevalle toimintakaudelle 2022–2023.
Varhaiskasvatuksessa korostetaan lasten ja huoltajien osallisuutta lisäävää ja tukevaa työotetta. Pedagoginen dokumentointi nähdään keskeisenä työmenetelmänä varhaiskasvatuksen suunnittelussa, toteuttamisessa, arvioimisessa ja kehittämisessä. Pedagogisen dokumentoinnin kautta toteutetaan varhaiskasvatusta lapsilähtöisesti ja mahdollistetaan myös huoltajien osallistuminen varhaiskasvatuksen toimintaan yhteistyössä kasvattajien kanssa. Kasvunkansio toimii yhtenä pedagogisen dokumentoinnin työvälineenä.
Opinnäytetyö on kehittämistyö, joka tehtiin päiväkoti Päivänkakkaraan Kiuruvedelle. Kehittämistyön tavoitteena oli päiväkodin kasvunkansion sisällön monipuolistaminen sekä kasvunkansiotyöskentelyn selkeyttäminen ja säännöllistäminen. Kehittämistyöllä pyrittiin vahvistamaan päiväkodin kasvattajien ammattitaitoa selventämällä kasvunkansion käyttöä pedagogisen dokumentoinnin työvälineenä. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui varhaiskasvatuksen, osallisuuden, pedagogisen dokumentoinnin ja kasvunkansion teemoista. Lisäksi materiaalia kerättiin koteihin tehtävän kyselyn sekä kasvattajille toteutetun aivoriihen avulla.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi päivitetty malli päiväkodin vuosikellosta; ”vuosikukkanen”, jonka tarkoituksena on toimia työvälineenä kasvattajille ja edistää säännöllistä kasvunkansiotyöskentelyä päiväkodin arjessa. Vuosikukkaseen liitettiin toimintaohjeet, joiden mukaan kasvunkansiotyöskentelyä toteutetaan pedagogisen dokumentoinnin prosessin ja vuosikellon mukaisesti. Vuosikukkasen terälehtiin koottiin kaksitoista erilaista toimintaehdotusta, joilla varmistettiin laaja-alaisen osaamisen tavoitteiden toteutumista oppimisen alueiden mukaisesti. Tuotos esiteltiin päiväkodin kasvattajille toukokuussa 2022 ja sen voi ottaa käyttöön tulevalle toimintakaudelle 2022–2023.