Yleisötyö kehittämisen keskiössä: osallistava toimintatutkimus ja yhteiskehittämisen prosessi teatteri Akseli Klonkissa
Enqvist, Anu (2022)
Enqvist, Anu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214881
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214881
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kehittämisen keskiössä on oululaisen ammattiteatteri Akseli Klonkin yleisötyö. Opinnäytteen aihe syntyi tekijän ja työyhteisön tarpeesta määrittää teatterin tämänhetkisen yleisötyön tilannetta ja tavoitteita sekä löytää yleisötyölle tulevaisuuden suuntaviivoja. Aihetta lähestytään kysymällä, mitä yleisötyö tarkoittaa Akseli Klonkissa, millaiset arvot ja käsitykset yleisötyötä ohjaavat ja mitkä konkreettiset toimenpiteet tukevat teatterin toimintaa yleisötyön näkökulmasta.
Työ on muodoltaan yhteiskehittämisen prosessi ja osallistava toimintatutkimus. Yleisötyön käsitettä ja käytäntöä tarkastellaan tuoreiden tutkimusten ja julkaisujen avulla sekä katsauksella Akseli Klonkin viime vuosien yleisötyön muotoihin. Tutkimusaineisto on koottu haastattelemalla teatterin työntekijöitä sekä hyödyntämällä tutkimusprosessissa yhteistoiminnallisuutta kehittämistyöpajassa.
Yleisötyötä Akseli Klonkissa ovat kaikki ne teatterin toiminnot, jotka tähtäävät kommunikaatioon tai rikastavat sitä yleisön tai mahdollisen yleisön kanssa. Yleisötyötä pidetään teatterin toiminnan automaattisena osana, mutta silti se koetaan toisinaan irralliseksi toiminnaksi. Yleisötyötä arvostetaan, ja sen kehittämiseen teatterin toiminnassa on yhteinen tahtotila. Konkreettisesti yleisötyö tulee saada tulevaisuudessa osaksi teatterin toiminnan eri osa-alueita lisäämällä suunnitelmallisuutta ja väljyyttä prosesseihin sekä tarkastelemalla kunkin työntekijän työnkuvaa myös yleisötyön näkökulmasta. Yleisötyön toiminnot voivat tukea teatterin toimintaa esimerkiksi tunnettuuden lisäämisessä ja edesauttaa siten teatterin toiminnan tavoitteiden toteutumista.
Kun teatterin yleisötyö oli yhteistoiminnallisen kehittämisprosessin keskiössä, prosessiin osallistuneet teatterin työntekijät käänsivät yhdessä työskentelyn fokusta esitystoiminnan ohella myös siihen, keitä katsomoissa istuu, ketkä osallistuvat toimintaan ja keitä toimintaan toivotaan mukaan lisää. Tutustumalla tulevaisuudessa yleisöihin syvemmin esimerkiksi asiakasprofiloinnin keinoin, teatteri voi saavuttaa arvokasta lisätietoa yleisöistään. Teatterissa arvostetaan yhdenvertaisuutta ja ryhmätyötä. Suunnitelmallinen yhteistoiminnallisuus voi tukea teatterin toiminnan kehittämistä myös muutoin kuin yleisötyön osalta. This thesis focuses on the audience development in a professional theatre Akseli Klonk in Oulu. The subject for this thesis arose from the need to define the situation of the theatre’s audience development, its objectives, and future guidelines. The thesis aims at answering the questions what audience development means for the theatre Akseli Klonk, what kind of values and ideas guide the audience development and which measures might support the theatre from the audience development’s point of view.
The questions are approached by combining a participatory action research and a process of co-creation. The concept and practice of audience development are viewed through the recent research and publications around the topic and by looking into the audience development of Akseli Klonk in the past years. The research material consists of interviews of the theatre’s personnel and the material from a co-creation workshop.
As a conclusion the thesis suggests that audience development in Akseli Klonk means all those measures, which aim towards creating and enrichening the communication between the theatre and its audience or its potential audience. Audience development is an automatic part of the theatre, but sometimes it is still considered as separated functions. Audience development is valued and there is a shared interest to develop it further. In the future it is necessary to add audience development strategies to the different sections of the theatre’s processes by organizing the schedules and adding time in the processes for the planning of the audience development. It is also recommended to investigate the job descriptions of the theatre’s staff from audience development’s point of view. Different measures of audience development can for example help the theatre to gain more notoriety among its audiences and assist in fulfilling the objectives of the theatre.
When the focus was on the audience development of the theatre and it was approached with the means of co-creation, everyone included in the process had their focus in the audiences of the performances. It is crucial to understand the variety of audiences: who are attending the shows, who participate in the functions and who are missing from the audiences. By deepening the understanding around different audiences in the future for example by utilizing customer profiles, the theatre can gain valuable information. The theatre values equality and group work. Organized and varied co-creation processes can help the theatre to develop also in other fields than audience development.
Työ on muodoltaan yhteiskehittämisen prosessi ja osallistava toimintatutkimus. Yleisötyön käsitettä ja käytäntöä tarkastellaan tuoreiden tutkimusten ja julkaisujen avulla sekä katsauksella Akseli Klonkin viime vuosien yleisötyön muotoihin. Tutkimusaineisto on koottu haastattelemalla teatterin työntekijöitä sekä hyödyntämällä tutkimusprosessissa yhteistoiminnallisuutta kehittämistyöpajassa.
Yleisötyötä Akseli Klonkissa ovat kaikki ne teatterin toiminnot, jotka tähtäävät kommunikaatioon tai rikastavat sitä yleisön tai mahdollisen yleisön kanssa. Yleisötyötä pidetään teatterin toiminnan automaattisena osana, mutta silti se koetaan toisinaan irralliseksi toiminnaksi. Yleisötyötä arvostetaan, ja sen kehittämiseen teatterin toiminnassa on yhteinen tahtotila. Konkreettisesti yleisötyö tulee saada tulevaisuudessa osaksi teatterin toiminnan eri osa-alueita lisäämällä suunnitelmallisuutta ja väljyyttä prosesseihin sekä tarkastelemalla kunkin työntekijän työnkuvaa myös yleisötyön näkökulmasta. Yleisötyön toiminnot voivat tukea teatterin toimintaa esimerkiksi tunnettuuden lisäämisessä ja edesauttaa siten teatterin toiminnan tavoitteiden toteutumista.
Kun teatterin yleisötyö oli yhteistoiminnallisen kehittämisprosessin keskiössä, prosessiin osallistuneet teatterin työntekijät käänsivät yhdessä työskentelyn fokusta esitystoiminnan ohella myös siihen, keitä katsomoissa istuu, ketkä osallistuvat toimintaan ja keitä toimintaan toivotaan mukaan lisää. Tutustumalla tulevaisuudessa yleisöihin syvemmin esimerkiksi asiakasprofiloinnin keinoin, teatteri voi saavuttaa arvokasta lisätietoa yleisöistään. Teatterissa arvostetaan yhdenvertaisuutta ja ryhmätyötä. Suunnitelmallinen yhteistoiminnallisuus voi tukea teatterin toiminnan kehittämistä myös muutoin kuin yleisötyön osalta.
The questions are approached by combining a participatory action research and a process of co-creation. The concept and practice of audience development are viewed through the recent research and publications around the topic and by looking into the audience development of Akseli Klonk in the past years. The research material consists of interviews of the theatre’s personnel and the material from a co-creation workshop.
As a conclusion the thesis suggests that audience development in Akseli Klonk means all those measures, which aim towards creating and enrichening the communication between the theatre and its audience or its potential audience. Audience development is an automatic part of the theatre, but sometimes it is still considered as separated functions. Audience development is valued and there is a shared interest to develop it further. In the future it is necessary to add audience development strategies to the different sections of the theatre’s processes by organizing the schedules and adding time in the processes for the planning of the audience development. It is also recommended to investigate the job descriptions of the theatre’s staff from audience development’s point of view. Different measures of audience development can for example help the theatre to gain more notoriety among its audiences and assist in fulfilling the objectives of the theatre.
When the focus was on the audience development of the theatre and it was approached with the means of co-creation, everyone included in the process had their focus in the audiences of the performances. It is crucial to understand the variety of audiences: who are attending the shows, who participate in the functions and who are missing from the audiences. By deepening the understanding around different audiences in the future for example by utilizing customer profiles, the theatre can gain valuable information. The theatre values equality and group work. Organized and varied co-creation processes can help the theatre to develop also in other fields than audience development.