Hiljaisen tiedon hyödyntäminen myyntityössä
Reijasalo, Jaakko-Julius (2022)
Reijasalo, Jaakko-Julius
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315029
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää rakennusalan yrityksen kuluttajamyynnin hiljaisen tiedon olemassaolo nykytilanteessa ja miten sitä voidaan jatkossa jakaa paremmin vaikuttaen tuloksiin. Työn taustana on oma henkilökohtainen mielenkiinto aiheeseen ja toi-meksiantajayrityksen halu kehittää tuloksia. Tavoitteena on löytää kehitysideoita erilaisista toiminnan muutoksista, jotka edistävät hiljaisen tiedon jakamista. Tutkimusmenetelmäksi tässä työssä valikoitui avoin puolistrukturoitu eli teemahaastattelu, joka toteutettiin kahdek-salle haastateltavalle. Aineisto analysoitiin teorialähtöisesti. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että hiljaista tietoa jaetaan tällä hetkellä liian vähän sen potentiaaliin nähden. Mahdollisuuksia tiedon jakamiseen on olemassa, mutta yhdessä työs-kentelyn määrää tulee lisätä. Lisäämällä koulutuksia ja yhteisiä asiakaskäyntejä saadaan hiljaista tietoa jaettua enemmän. Kuluttajamyyjien lisäksi tiedon jakamisen vastuu on johto-henkilöillä. Tutkimusta voidaan hyödyntää, kun koetaan haasteita jakaa tietoa työntekijöiden välillä ja halutaan sen avulla vaikuttaa tuloksiin.