Käänteinen oppiminen apuna pianonsoiton alkeisopetuksessa
Hannila, Fanni (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315084
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315084
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on käänteinen oppiminen ja sen hyödyntäminen pianonsoiton alkeisopetuksessa. Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta. Ensimmäinen osa on kirjallisuuskatsaus ja toinen osa on pedagoginen projekti. Kirjallisuuskatsauksen aihealueina ovat oppiminen ja oppimiseen vaikuttavat asiat, kuten temperamentti ja persoonallisuus, käänteinen oppiminen sekä musiikkipedagogin työ. Opinnäytetyöni toinen osa, pedagoginen projekti, perustuu käänteisen oppimisen perusteisiin. Tein yhteensä yhdeksän opetusvideota, ja näistä kuusi videota oli mukana projektissa. Videoita käytettiin pianonsoiton alkeisopetuksessa kuuden oppilaan kanssa.
Opetusprojektin tavoitteena oli selvittää, voisiko alkeisopetukseen liittyviä perusasioita välittää oppilaille videoiden avulla, sen sijaan että opettaja kertoo asiat soittotunnin aikana. Tarkoituksena oli, että oppilaat itsenäisesti kotona katsovat videon etukäteen ja soittotunnilla jäisi enemmän aikaa erilaisille harjoituksille ja aiheen syvällisempään läpikäyntiin. Projektin aikana kerättiin tietoa observoimalla ja havainnoimalla soittotuntitilanteita, ja projektin lopuksi oppilaat täyttivät kyselylomakkeen.
Kirjallisuuskatsauksessa ja opetusprojektissa oppilaan sisäisen motivaation ja itseohjautuvuuden merkitys korostui. Oppilas hyötyi opetusvideoista erityisesti silloin, kun hän oli motivoitunut musiikista ja harjoittelusta yleensäkin. Opettajan näkökulmasta opetusvideot toivat mukavasti erilaista sisältöä ja tekemistä oppitunneille, ja soittotunnilla aikaa jäi hyvin uuden aiheen perusteellisempaan läpikäymiseen. Videoiden tekeminen oli melko aikaa vievää ja jatkossa voisi hyödyntää omien opetusvideoiden lisäksi myös valmiita opetusvideoita. Olisi myös mielenkiintoista kokeilla opetusvideoita jo pidemmällä olevien oppilaiden kanssa soitonopetuksessa lisänä. Projektissa korostui opettajan rooli ohjaajana ja suunnannäyttäjänä, sillä opetusvideot eivät havaintojen perusteella voi korvata soittotunteja alkeisopetuksessa. Opetusvideot sen sijaan ovat hyvä lisä perinteiseen soitonopetukseen. The subject of the thesis is utilising the flipped learning method in piano pedagogy. The first part of the thesis is a literature review on the topics of learning, motivation, temperament and personality, flipped learning and work of a music pedagogue. The second part of the thesis is a pedagogical project. I made nine short piano playing tutorial videos, from which six were used in the project. Six students participated in this project, and they watched the tutorial videos at home before the piano lessons.
The purpose of the project was to find out whether the basics of piano playing could be taught via tutorial videos instead of teaching the basics on piano lessons. The intention was to have students watch videos before lessons, to have more time available for more thorough and deeper work on the lesson itself. During the project, information was gathered by observing and using surveys filled by students.
The students’ internal motivation and self-direction was an essential part of the literature review and pedagogical project. Tutorial videos were beneficial especially for motivated students who practice at home already. From a teacher’s point of view, tutorial videos brought variation to the lessons and more time to study specific subjects and concepts more thoroughly. Nonetheless, producing the tutorial videos was quite time consuming and instead of producing videos, one could utilise videos made by others. It would be interesting to test tutorial videos with more advanced students to complement traditional piano lessons. In this project the teacher’s role was highlighted and based on observations. It was determined that it is not possible to completely replace playing lessons with tutorial videos, especially with beginner students. Instead, tutorial videos can be a valuable addition to the traditional work of a music pedagogue.
Opetusprojektin tavoitteena oli selvittää, voisiko alkeisopetukseen liittyviä perusasioita välittää oppilaille videoiden avulla, sen sijaan että opettaja kertoo asiat soittotunnin aikana. Tarkoituksena oli, että oppilaat itsenäisesti kotona katsovat videon etukäteen ja soittotunnilla jäisi enemmän aikaa erilaisille harjoituksille ja aiheen syvällisempään läpikäyntiin. Projektin aikana kerättiin tietoa observoimalla ja havainnoimalla soittotuntitilanteita, ja projektin lopuksi oppilaat täyttivät kyselylomakkeen.
Kirjallisuuskatsauksessa ja opetusprojektissa oppilaan sisäisen motivaation ja itseohjautuvuuden merkitys korostui. Oppilas hyötyi opetusvideoista erityisesti silloin, kun hän oli motivoitunut musiikista ja harjoittelusta yleensäkin. Opettajan näkökulmasta opetusvideot toivat mukavasti erilaista sisältöä ja tekemistä oppitunneille, ja soittotunnilla aikaa jäi hyvin uuden aiheen perusteellisempaan läpikäymiseen. Videoiden tekeminen oli melko aikaa vievää ja jatkossa voisi hyödyntää omien opetusvideoiden lisäksi myös valmiita opetusvideoita. Olisi myös mielenkiintoista kokeilla opetusvideoita jo pidemmällä olevien oppilaiden kanssa soitonopetuksessa lisänä. Projektissa korostui opettajan rooli ohjaajana ja suunnannäyttäjänä, sillä opetusvideot eivät havaintojen perusteella voi korvata soittotunteja alkeisopetuksessa. Opetusvideot sen sijaan ovat hyvä lisä perinteiseen soitonopetukseen.
The purpose of the project was to find out whether the basics of piano playing could be taught via tutorial videos instead of teaching the basics on piano lessons. The intention was to have students watch videos before lessons, to have more time available for more thorough and deeper work on the lesson itself. During the project, information was gathered by observing and using surveys filled by students.
The students’ internal motivation and self-direction was an essential part of the literature review and pedagogical project. Tutorial videos were beneficial especially for motivated students who practice at home already. From a teacher’s point of view, tutorial videos brought variation to the lessons and more time to study specific subjects and concepts more thoroughly. Nonetheless, producing the tutorial videos was quite time consuming and instead of producing videos, one could utilise videos made by others. It would be interesting to test tutorial videos with more advanced students to complement traditional piano lessons. In this project the teacher’s role was highlighted and based on observations. It was determined that it is not possible to completely replace playing lessons with tutorial videos, especially with beginner students. Instead, tutorial videos can be a valuable addition to the traditional work of a music pedagogue.