Media education in Early childhood Education : a project in video making
Reijonen, Senja (2022)
Reijonen, Senja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214929
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214929
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia mediakasvatusta projektioppimisen avulla. Opinnäytetyö toteutettiin yhdessä yksityisen päiväkodin kanssa. Lapset, jotka osallistuivat projektiin, olivat iältään neljä ja viisivuotiaita. Opinnäytetyö aihe tuli yksityiseltä päiväkodilta, jonka opettajat ja hoitajat halusivat kehittää omaa media ja teknologia osaamistaan.
Projektin aihe valikoitui ryhmän lasten kiinnostuksen kohteiden perusteella, sekä havainnoimalla olemassa olevia taitoja sekä mitä taitoja voitaisiin lähteä projektissa kehittämään. Tarkoituksena oli kehittää projekti, joka hyödynsi päiväkodissa olemassa olevia teknologisia laitteita tavalla, joka auttaisi sekä henkilökuntaa että lapsia oman lähikehityksen vyöhykkeelle Hyödyntäen projektioppimista sekä osallistumista, mahdollistin lasten tietojen ja taitojen kehittymisen aktiivisessa oppimisessa sekä neuvottelu ja media taidoissa, joita he tarvitsevat tulevaisuudessa.
Kansallinen varhaiskasvatus suunnitelma on lisännyt mediakasvatuksen osaksi suunnitelmaansa, mutta sukupolvien välinen rako varhaiskasvatuksen henkilökunnan sekä lasten välillä on muodostanut haasteita. Vanhempi sukupolvi, joka ei ole kasvanut media ja teknologia laitteiden parissa, tuntee olonsa epävarmaksi teknologiaa käyttäessään ja heidän mielikuvansa mediasta osana arkea vaikuttaa siihen, miten aihetta opetetaan ryhmissä. Mutta nykysukupolven lapset kasvavat ympäristössä, joka ei ole media vapaa, joten on tärkeää, että myös varhaiskasvatuksessa aloitetaan media taitojen opettelu, jotta lapset voivat olla osana median kuluttamista sekä tuottamista turvallisesti.
Media taitojen opettelu ei automaattisesti tarkoita teknologia laitteiden osallistamista oppimiseen, mutta liittyen tähän projektiin lasten kiinnostuksen kohteet sekä päiväkodin omasta toiveesta ne ovat osana tässä opinnäytetyössä toteutettua projektia. Opinnäytetyössä toteutettu projekti koostuu kirjoitetusta opinnäytetyöstä sekä projektissa tehdystä videosta.
Opinnäytetyö on suunnattu varhaiskasvatuksessa työskenteleville kasvattajille, tuomaan inspiraatiota sekä hakemaan tietoa mitä media kasvatus on ja mikä omat asenne ja tiedot aiheesta ovat. Ajan kuluessa osa tässä opinnäytetyössä olevista tiedoista sekä välineistä saattavat vanheta, sitä mukaan, kun teknologia kehittyy ja uusia tutkimuksia aiheesta julkaistaan.
Projektin aihe valikoitui ryhmän lasten kiinnostuksen kohteiden perusteella, sekä havainnoimalla olemassa olevia taitoja sekä mitä taitoja voitaisiin lähteä projektissa kehittämään. Tarkoituksena oli kehittää projekti, joka hyödynsi päiväkodissa olemassa olevia teknologisia laitteita tavalla, joka auttaisi sekä henkilökuntaa että lapsia oman lähikehityksen vyöhykkeelle Hyödyntäen projektioppimista sekä osallistumista, mahdollistin lasten tietojen ja taitojen kehittymisen aktiivisessa oppimisessa sekä neuvottelu ja media taidoissa, joita he tarvitsevat tulevaisuudessa.
Kansallinen varhaiskasvatus suunnitelma on lisännyt mediakasvatuksen osaksi suunnitelmaansa, mutta sukupolvien välinen rako varhaiskasvatuksen henkilökunnan sekä lasten välillä on muodostanut haasteita. Vanhempi sukupolvi, joka ei ole kasvanut media ja teknologia laitteiden parissa, tuntee olonsa epävarmaksi teknologiaa käyttäessään ja heidän mielikuvansa mediasta osana arkea vaikuttaa siihen, miten aihetta opetetaan ryhmissä. Mutta nykysukupolven lapset kasvavat ympäristössä, joka ei ole media vapaa, joten on tärkeää, että myös varhaiskasvatuksessa aloitetaan media taitojen opettelu, jotta lapset voivat olla osana median kuluttamista sekä tuottamista turvallisesti.
Media taitojen opettelu ei automaattisesti tarkoita teknologia laitteiden osallistamista oppimiseen, mutta liittyen tähän projektiin lasten kiinnostuksen kohteet sekä päiväkodin omasta toiveesta ne ovat osana tässä opinnäytetyössä toteutettua projektia. Opinnäytetyössä toteutettu projekti koostuu kirjoitetusta opinnäytetyöstä sekä projektissa tehdystä videosta.
Opinnäytetyö on suunnattu varhaiskasvatuksessa työskenteleville kasvattajille, tuomaan inspiraatiota sekä hakemaan tietoa mitä media kasvatus on ja mikä omat asenne ja tiedot aiheesta ovat. Ajan kuluessa osa tässä opinnäytetyössä olevista tiedoista sekä välineistä saattavat vanheta, sitä mukaan, kun teknologia kehittyy ja uusia tutkimuksia aiheesta julkaistaan.