Vapaaehtoiset hiilikompensaatiot kuluttajan näkökulmasta
Eerikäinen, Tapio (2022)
Eerikäinen, Tapio
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214944
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214944
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa kuluttajien näkemyksiä vapaaehtoisista hiilikompensaatioista. Erityisesti haluttiin selvittää, kuinka paljon kuluttajat luottavat hiilikompensaatioihin ja kuinka paljon he ymmärtävät vapaaehtoisista hiilikompensaatioista sekä ylipäänsä hiilensidontaan tai ilmastonmuutokseen liittyvistä asioista. Työ toteutettiin Luonnonvarakeskuksen toimeksiannosta kehitteillä olevaa kompensaatioiden informaatiopalvelua varten.
Työssä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineistona oli laaja tuhannelle ihmiselle satunnaisotantana toteutettu vapaaehtoisiin hiilikompensaatioihin ja ilmastonmuutokseen liittyvä kysely.
Kyselyn vastausten perusteella voidaan sanoa, että kuluttajien tietämys vapaaehtoisista kompensaatioista on kohtalaisen heikko eivätkä kuluttajat välttämättä edes ymmärrä, mistä vapaaehtoisissa kompensaatioissa tarkalleen on kyse. Luottamus kompensaatioita toimittaviin yrityksiin oli vähäistä. Ilmastonmuutokseen liittyvät asiat koettiin myös kohtalaisen epäselviksi.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kuluttajat tarvitsevat lisätietoa vapaaehtoisista kompensaatioista, jos halutaan, että vapaaehtoisten kompensaatioiden määrä kasvaisi Suomessa. Ilman lisätietoa ja sitä kautta luottamuksen kasvamista alalla ei todennäköisesti tapahdu kasvua. Kompensaatioyritysten kannalta olennaista olisi pyrkiä luottamuksen lisäämiseen. Luottamuksen kasvattaminen kompensaatioihin puolestaan vaatii läpinäkyvää informaatiota kompensaatioyrityksiltä sekä puolueetonta ja itsenäistä tahoa, joka tuottaa informaatiota yleisesti. Luonnonvarakeskuksen kehittämälle informaatiopalvelulle on tämän opinnäytetyön perusteella selkeä tilaus kuluttajien puolesta.
Työssä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineistona oli laaja tuhannelle ihmiselle satunnaisotantana toteutettu vapaaehtoisiin hiilikompensaatioihin ja ilmastonmuutokseen liittyvä kysely.
Kyselyn vastausten perusteella voidaan sanoa, että kuluttajien tietämys vapaaehtoisista kompensaatioista on kohtalaisen heikko eivätkä kuluttajat välttämättä edes ymmärrä, mistä vapaaehtoisissa kompensaatioissa tarkalleen on kyse. Luottamus kompensaatioita toimittaviin yrityksiin oli vähäistä. Ilmastonmuutokseen liittyvät asiat koettiin myös kohtalaisen epäselviksi.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kuluttajat tarvitsevat lisätietoa vapaaehtoisista kompensaatioista, jos halutaan, että vapaaehtoisten kompensaatioiden määrä kasvaisi Suomessa. Ilman lisätietoa ja sitä kautta luottamuksen kasvamista alalla ei todennäköisesti tapahdu kasvua. Kompensaatioyritysten kannalta olennaista olisi pyrkiä luottamuksen lisäämiseen. Luottamuksen kasvattaminen kompensaatioihin puolestaan vaatii läpinäkyvää informaatiota kompensaatioyrityksiltä sekä puolueetonta ja itsenäistä tahoa, joka tuottaa informaatiota yleisesti. Luonnonvarakeskuksen kehittämälle informaatiopalvelulle on tämän opinnäytetyön perusteella selkeä tilaus kuluttajien puolesta.