Kokemuksia etätyön vaikutuksesta työtehoon ja työn tuottavuuteen
Elo, Kristiina (2022)
Elo, Kristiina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315002
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315002
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten etätyö vaikutti finanssialalla toimivan organisaation contact centerin henkilöstöön. Hypoteesina oli, että etätyö on parantanut työntekijöiden työtehoa ja työn tuottavuutta, ja opinnäytetyössä selvitettiin tätä oletusta. Opinnäytetyö oli saanut inspiraationsa koronapandemiasta, jonka vuoksi vuosina 2020–2022 monilla työpaikoilla siirryttiin laajamittaisesti toimistoista kotikonttoreihin.
Opinnäytetyön viitekehyksessä kuvattiin etätyötä sekä etätyöstä tehtyjä aiempia tutkimuksia, joissa on tutkittu erityisesti etätyön hyödyllisyyttä. Viitekehyksessä käsiteltiin myös etätyöhön liittyviä säännöksiä, joista sekä työntekijöiden että työnantajien on hyvä olla tietoisia etätyösopimuksia tehdessään, jotta työskentely etänä on mahdollisimman tehokasta ja tuottavaa. Viitekehyksessä käytiin myös läpi contact centerin työnkuva sekä siihen liittyvät olennaiset käsitteet, joiden avulla opinnäytetyön tuloksia voitiin analysoida.
Opinnäytetyö tehtiin kvantitatiivisena eli määrällisenä selvityksenä. Selvityksessä käytettiin pohjana kyselyä, joka koostui 12:sta eri kysymyksestä, jotka lähetettiin kaikille contact centerin työntekijöille. Kysymykset oli laadittu yhdessä kohdeorganisaation esihenkilön kanssa, ja kyselyyn vastaaminen oli vapaaehtoista. Kyselytutkimuksen pohjana käytin Google Forms-lomaketta.
Kyselyyn vastasi noin 80 työntekijästä 30. Vastausten perusteella selvisi, että etätyö on monin paikoin vaikuttanut positiivisesti contact centerin työntekijöiden työhön ja kasvattanut samalla sekä työtehoa että työn tuloksellisuutta. Suurin kehityskohta oli sosiaalisten kontaktien puute etätöissä. Johtopäätöksenä suositeltiin asian seuraamista mahdollisesti säännöllisten kyselyiden muodossa. Johtopäätöksenä mainittiin myös, että etätöiden jatkaminen kohdeorganisaatiossa on kannattavaa.
Opinnäytetyön viitekehyksessä kuvattiin etätyötä sekä etätyöstä tehtyjä aiempia tutkimuksia, joissa on tutkittu erityisesti etätyön hyödyllisyyttä. Viitekehyksessä käsiteltiin myös etätyöhön liittyviä säännöksiä, joista sekä työntekijöiden että työnantajien on hyvä olla tietoisia etätyösopimuksia tehdessään, jotta työskentely etänä on mahdollisimman tehokasta ja tuottavaa. Viitekehyksessä käytiin myös läpi contact centerin työnkuva sekä siihen liittyvät olennaiset käsitteet, joiden avulla opinnäytetyön tuloksia voitiin analysoida.
Opinnäytetyö tehtiin kvantitatiivisena eli määrällisenä selvityksenä. Selvityksessä käytettiin pohjana kyselyä, joka koostui 12:sta eri kysymyksestä, jotka lähetettiin kaikille contact centerin työntekijöille. Kysymykset oli laadittu yhdessä kohdeorganisaation esihenkilön kanssa, ja kyselyyn vastaaminen oli vapaaehtoista. Kyselytutkimuksen pohjana käytin Google Forms-lomaketta.
Kyselyyn vastasi noin 80 työntekijästä 30. Vastausten perusteella selvisi, että etätyö on monin paikoin vaikuttanut positiivisesti contact centerin työntekijöiden työhön ja kasvattanut samalla sekä työtehoa että työn tuloksellisuutta. Suurin kehityskohta oli sosiaalisten kontaktien puute etätöissä. Johtopäätöksenä suositeltiin asian seuraamista mahdollisesti säännöllisten kyselyiden muodossa. Johtopäätöksenä mainittiin myös, että etätöiden jatkaminen kohdeorganisaatiossa on kannattavaa.