Perehdytyslomake erityistä tukea tarvitsevien lasten kanssa työskentelyyn varhaiskasvatuksessa
Lampinen, Ida; Abdullahi Yalahow, Caisha-Isra; Niemelä, Veera (2022)
Lampinen, Ida
Abdullahi Yalahow, Caisha-Isra
Niemelä, Veera
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315045
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315045
Tiivistelmä
Opinnäytetyöksi laadimme perehdytyslomakkeen erityistä tukea tarvitsevien lasten kanssa työskentelyyn. Lomake on ensisijaisesti kohdistettu varhaiskasvatus yksiköissä työskenteleville sijaisille, mutta soveltuu myös jokaisen työntekijän käyttöön varhaiskasvatuksessa työskentelyyn.
Opinnäytetyön aiheen ideointivaiheessa otimme yhteyttä Pilke päiväkodit organisaatioon ja he kiinnostuivat lähtemään yhteistyöhön. Pilke päiväkotien yhteyshenkilömme on varhaiskasvatuksen asiantuntija ja erityisopettaja, jonka kanssa yhteistyössä päädyimme tekemään opinnäytetyön monimuotoisen tuotoksen Pilke päiväkodit organisaatiolle.
Opinnäytetyön tavoitteena on tuoda näkyväksi erityistä tukea tarvitsevien lasten tuentarpeita ja keinoja. Tarkoituksena on luoda käytännön työelämään tiivis ja helppolukuinen lomake, joka helpottaa erityistä tukea tarvitsevien lasten tarpeiden huomioimista sekä sijaisten perehdyttämistä varhaiskasvatus ryhmän toimintaan. Opinnäytetyöllä pyritään selkeyttämään sijaisten toimenkuvaa erityistä tukea tarvitsevien lasten kanssa työskentelystä sekä tuomaan näkyvyyttä aiheelle.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään erityiskasvatuksen eri osa-alueita sekä erityistä tukea tarvitsevan lapsen määrittelyä. Opinnäytetyön teoriapohja sisältää myös erityisen tuen tarpeen tunnistamista, varhaiskasvatusyksiköissä tarvittavaa osaamista, kasvatuskumppanuutta ja erityistä tukea tarvitsevien lasten tuentarpeita ja keinoja tilanteiden tueksi. Teoriatiedon lisäksi opinnäytetyö sisältää ammattilaisten kokemuksia ja näkemyksiä erityistä tukea tarvitsevien lasten kanssa työskentelystä. Opinnäytetyön kehittämistehtävän keskeisimpiä käsitteitä ovat varhais- ja erityiskasvatus, erityistä tukea tarvitsevat lapset sekä tuen tarpeet.
Opinnäytetyön aiheen ideointivaiheessa otimme yhteyttä Pilke päiväkodit organisaatioon ja he kiinnostuivat lähtemään yhteistyöhön. Pilke päiväkotien yhteyshenkilömme on varhaiskasvatuksen asiantuntija ja erityisopettaja, jonka kanssa yhteistyössä päädyimme tekemään opinnäytetyön monimuotoisen tuotoksen Pilke päiväkodit organisaatiolle.
Opinnäytetyön tavoitteena on tuoda näkyväksi erityistä tukea tarvitsevien lasten tuentarpeita ja keinoja. Tarkoituksena on luoda käytännön työelämään tiivis ja helppolukuinen lomake, joka helpottaa erityistä tukea tarvitsevien lasten tarpeiden huomioimista sekä sijaisten perehdyttämistä varhaiskasvatus ryhmän toimintaan. Opinnäytetyöllä pyritään selkeyttämään sijaisten toimenkuvaa erityistä tukea tarvitsevien lasten kanssa työskentelystä sekä tuomaan näkyvyyttä aiheelle.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään erityiskasvatuksen eri osa-alueita sekä erityistä tukea tarvitsevan lapsen määrittelyä. Opinnäytetyön teoriapohja sisältää myös erityisen tuen tarpeen tunnistamista, varhaiskasvatusyksiköissä tarvittavaa osaamista, kasvatuskumppanuutta ja erityistä tukea tarvitsevien lasten tuentarpeita ja keinoja tilanteiden tueksi. Teoriatiedon lisäksi opinnäytetyö sisältää ammattilaisten kokemuksia ja näkemyksiä erityistä tukea tarvitsevien lasten kanssa työskentelystä. Opinnäytetyön kehittämistehtävän keskeisimpiä käsitteitä ovat varhais- ja erityiskasvatus, erityistä tukea tarvitsevat lapset sekä tuen tarpeet.