Sylkytys sydänalassa. Laulajan psyykkinen valmistautuminen koelauluihin.
Välimäki, Leni (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315168
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315168
Tiivistelmä
Henkinen valmistautuminen vaikuttaa monilla suurilta osin koelauluissa menestymiseen. Tahdoin pohtia ja tuoda esille, kuinka tärkeää henkinen valmistautuminen on ja miksi. Opinnäytetyöni oli tarkoitus tuoda esille laulajien tapoja ja tarpeita henkiseen valmistautumiseen liittyen, jolloin voidaan herättää ajatus, mikäli tähän kannattaisi keskittyä enemmän. Lisäksi se voi antaa avaimia muille laulajille henkiseen valmistautumiseen.
Lähes kaikki jännittävät esiintymistä tavalla tai toisella, mutta arvioitavissa esiintymisissä panokset voivat olla vielä korkeammalla. Koelaulu voi määrittää tulevaisuutta paljonkin, sillä yleensä sillä haetaan jotain työ- tai koulupaikkaa. Lisäksi yleisö ei ole vain tullut nauttimaan esityksestä, vaan tarkoituksena on arvioida esiintyjää. Laulajana tästä tekee kompleksimpaa vielä se, että kun jännitys vaikuttaa kehoon, se sattuu olemaan sama paikka kuin laulajan instrumentti.
Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen, ja valitsin tutkimusmenetelmäksi haastattelun. Tut-kimuskohteena olivat opiskeluvaiheessa olevat laulajat, jotka ovat osallistuneet useisiin koelauluihin. Haastattelin neljää laulajaa, jotka saivat vapaasti vastata tutkimuskysymyksiin pohtien omia kokemuksiaan sekä tuntemuksiaan. Tämän lisäksi reflektoin omia kokemuksiani haastateltavien vastauksiin ja aiheeseen liittyvään aineistoon peilaten. Opinnäytetyöni läh-teinä oli haastattelun lisäksi omat kokemukseni ja psyykkiseen valmistautumiseen liittyvä aineisto. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että tarpeita henkiseen valmistautumiseen on hyvin erilaisia, mutta ne korostuvat varsinkin opintojen alussa.
Lähes kaikki jännittävät esiintymistä tavalla tai toisella, mutta arvioitavissa esiintymisissä panokset voivat olla vielä korkeammalla. Koelaulu voi määrittää tulevaisuutta paljonkin, sillä yleensä sillä haetaan jotain työ- tai koulupaikkaa. Lisäksi yleisö ei ole vain tullut nauttimaan esityksestä, vaan tarkoituksena on arvioida esiintyjää. Laulajana tästä tekee kompleksimpaa vielä se, että kun jännitys vaikuttaa kehoon, se sattuu olemaan sama paikka kuin laulajan instrumentti.
Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen, ja valitsin tutkimusmenetelmäksi haastattelun. Tut-kimuskohteena olivat opiskeluvaiheessa olevat laulajat, jotka ovat osallistuneet useisiin koelauluihin. Haastattelin neljää laulajaa, jotka saivat vapaasti vastata tutkimuskysymyksiin pohtien omia kokemuksiaan sekä tuntemuksiaan. Tämän lisäksi reflektoin omia kokemuksiani haastateltavien vastauksiin ja aiheeseen liittyvään aineistoon peilaten. Opinnäytetyöni läh-teinä oli haastattelun lisäksi omat kokemukseni ja psyykkiseen valmistautumiseen liittyvä aineisto. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että tarpeita henkiseen valmistautumiseen on hyvin erilaisia, mutta ne korostuvat varsinkin opintojen alussa.