Selvitys Fiksukoti-konseptista DNA Kauppa Sellossa
Kärkkäinen, Jani (2022)
Kärkkäinen, Jani
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315191
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315191
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin Espoossa DNA Kauppa Sellossa sijaitsevaa Fiksukoti-konseptia. Fiksukoti-konsepti on olohuonemainen toteutus DNA:n myymälässä, minkä tarkoitus on demonstroida asiakkaille DNA:n laajakaistan luomia mahdollisuuksia asiakkaiden kotona. Selvityksen tarkoituksena oli ratkaista tutkimusongelma eli selvittää, kuinka tietoisia kuluttajat ovat DNA:n tuotetarjoamasta ja, miten he kokevat Fiksukoti-konseptin osana DNA:n myymäläympäristöä.
Selvitys tehtiin laadullisella menetelmällä. Tutkimuksen aineisto kerättiin toimeksiantajan toiveesta markkinatutkimusyhtiö Crowstin avulla. Aineisto koostui 30 vastaajan ottamista kuvista sekä kirjoitetuista kommenteista ja kokemuksista maaliskuussa 2022 DNA Kauppa Sellossa. Vastaajat olivat 18–58-vuotiaita suomalaisia miehiä ja naisia.
Selvityksen tuloksista selvisi, että vastaajat olivat vaihtelevasti tietoisia DNA Kaupassa myytävistä tuotteista. He kiinnittivät huomiota myymälässä esillä oleviin puhelimiin ja moniin muihin palveluympäristön elementteihin, kuten Fiksukoti-konseptiin. Fiksukotia vastaajat pitivät kiinnostavana toteutuksena. Vastaajat antoivat myös palautetta ja kehitysehdotuksia konseptille.
Tuloksista pystyi tekemään monia johtopäätöksiä. Tärkein johtopäätös oli se, että Fiksukoti-konseptia voidaan pitää näkyvänä elementtinä myymälässä. Syyt, miksi vastaajat kiinnittivät huomiota Fiksukotiin, liittyivät sen välittämään tunnelmaan.
Selvitys tehtiin laadullisella menetelmällä. Tutkimuksen aineisto kerättiin toimeksiantajan toiveesta markkinatutkimusyhtiö Crowstin avulla. Aineisto koostui 30 vastaajan ottamista kuvista sekä kirjoitetuista kommenteista ja kokemuksista maaliskuussa 2022 DNA Kauppa Sellossa. Vastaajat olivat 18–58-vuotiaita suomalaisia miehiä ja naisia.
Selvityksen tuloksista selvisi, että vastaajat olivat vaihtelevasti tietoisia DNA Kaupassa myytävistä tuotteista. He kiinnittivät huomiota myymälässä esillä oleviin puhelimiin ja moniin muihin palveluympäristön elementteihin, kuten Fiksukoti-konseptiin. Fiksukotia vastaajat pitivät kiinnostavana toteutuksena. Vastaajat antoivat myös palautetta ja kehitysehdotuksia konseptille.
Tuloksista pystyi tekemään monia johtopäätöksiä. Tärkein johtopäätös oli se, että Fiksukoti-konseptia voidaan pitää näkyvänä elementtinä myymälässä. Syyt, miksi vastaajat kiinnittivät huomiota Fiksukotiin, liittyivät sen välittämään tunnelmaan.