Asiakashankintaopas pienelle kosmetiikka-alan yritykselle
Kauria, Matias (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315202
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kattava asiakashankintaopas pienelle yritykselle nimeltä Refill Helsinki. Toimeksiantaja myy irtosaippuaa asiakkaiden omiin pakkauksiin kivijalkaliikkeessä ja muita ympäristöystävällisiä ja kestävää kehitystä tukevia luonnontuotealan tuotteita. Heillä ei ole nettikauppaa ja he toimivat kuluttajamarkkinoilla. Toimeksiantajan tavoite on saada lisää asiakkaita.
Opinnäytetyön viitekehyksen lähdeaineistoa on kerätty hyödyntäen tietoa asiakashankinnasta, markkinointiviestinnästä sekä myynnistä ja asiakaspalvelusta. Viitekehyksessä on otettu huomioon toimeksiantajan liiketoiminta-ala, yrityksen koko ja potentiaaliset kohdeasiakkaat. Lähdeaineisto koostui monipuolisesti kirjallisuudesta, artikkeleista, internet-lähteistä ja muutamista tutkimuksista.
Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden tuotos oli asiakashankintaopas. Oppaassa käsitellään kohdeasiakkaita, tavoitteiden asettamista, asiahankintakanavien valintaa, markkinointiviestintää kohderyhmälle ja asiakashankinnan tuloksien mittaamista. Tuotos tehtiin selkeäksi, helppolukuiseksi, visuaalisesti miellyttäväksi kokonaisuudeksi. Asiakashankintaoppaan avulla toimeksiantajan on helppo lähteä liikkeelle tekemään asiakashankintaa, koska se on heidän tilanteeseensa kohdennettu. Opas tarjoaa keinot ja polun toimeksiantajalle kasvattaa asiakasmääriä ja liiketoimintaa.
Opinnäytetyön viitekehyksen lähdeaineistoa on kerätty hyödyntäen tietoa asiakashankinnasta, markkinointiviestinnästä sekä myynnistä ja asiakaspalvelusta. Viitekehyksessä on otettu huomioon toimeksiantajan liiketoiminta-ala, yrityksen koko ja potentiaaliset kohdeasiakkaat. Lähdeaineisto koostui monipuolisesti kirjallisuudesta, artikkeleista, internet-lähteistä ja muutamista tutkimuksista.
Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden tuotos oli asiakashankintaopas. Oppaassa käsitellään kohdeasiakkaita, tavoitteiden asettamista, asiahankintakanavien valintaa, markkinointiviestintää kohderyhmälle ja asiakashankinnan tuloksien mittaamista. Tuotos tehtiin selkeäksi, helppolukuiseksi, visuaalisesti miellyttäväksi kokonaisuudeksi. Asiakashankintaoppaan avulla toimeksiantajan on helppo lähteä liikkeelle tekemään asiakashankintaa, koska se on heidän tilanteeseensa kohdennettu. Opas tarjoaa keinot ja polun toimeksiantajalle kasvattaa asiakasmääriä ja liiketoimintaa.