Opas pienyrityksen johdolle: Miten onnistua muutoksen johtamisessa ja muutosviestinnässä?
Häkkinen, Eveliina (2022)
Häkkinen, Eveliina
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060415387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060415387
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on organisaatiomuutosten johtaminen ja siitä viestiminen pienyrityksissä. Organisaatiomuutokset ovat välttämättömiä yrityksille, jotka haluavat pysyä mukana kilpailussa ja menestyä. Jotta organisaatiomuutoksia voidaan toteuttaa, on ymmärrettävä, miten niitä johdetaan ja miten sitoutetaan työntekijät muutokseen. Organisaatiomuutoksen keskiössä onkin muutosjohtaminen ja muutosviestintä, joka on yksi muutosjohtamisen työkalu. Jos muutosjohtaminen ei toimi, työntekijät eivät sitoudu muutokseen ja muutos epäonnistuu. Sitoutumista muutokseen vaaditaan, sillä ilman sitä, muutoksen eteen ei haluta tehdä töitä.
Organisaatiomuutos alkaa muutostarpeen määrittelyllä, jonka jälkeen muutos ideoidaan ja konkretisoidaan suunnittelulla. Suunnitteluvaiheessa suunnitellaan myös se, miten muutoksesta tullaan viestimään ja miten työntekijöitä voisi osallistaa muutoksen aikana. Muutoksen aikana on tärkeää arvioida hankkeen etenemistä, jotta voidaan tehdä korjausliikkeitä. Arviointia tehdään myös muutoksen jälkeen, jotta voidaan määritellä se, oliko muutos onnistunut.
Muutosviestintä muutoksen aikana on tärkeää, sillä muutos aiheuttaa työntekijöissä epävarmuuden tunnetta sekä jopa vastustusta. Muutosviestinnän tehtävänä on hälventää epäluuloisuutta ja sitouttaa henkilöstöä muutokseen. Henkilöstö sitoutetaan muutokseen viestimällä muutoksen syitä ja kertomalla, miten muutos tullaan toteuttamaan. Muutosviestinnän tulee olla vuorovaikutteista.
Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, joka jakautuu raporttiosuuteen ja toiminnalliseen työhön eli oppaaseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda selkeä ja helppokäyttöinen opas, joka nostaa esiin asioita, joita tulee ottaa huomioon organisaatiomuutoksia toteuttaessa. Opas on suunnattu pienten yritysten johdolle helpottamaan muutosten läpivientiä henkilöstön keskuudessa ja sen tavoitteena on auttaa johtoa ymmärtämään organisaatiomuutoksia, niiden aiheuttamia tunteita sekä muutosviestinnän tärkeyttä työntekijöiden sitouttamisessa muutokseen.
Raporttiosuudessa käydään läpi tietoperustaa, jossa määritellään oppaassa käydyt termit ja esitellään aiheesta jo olemassa olevia teorioita. Lisäksi raporttiosuudessa kuvataan, miten oppaan aihe valikoitui, miten produkti toteutettiin sekä mitkä olivat sen tavoitteet ja päästiinkö niihin. Raporttiosuuden lopussa pohditaan myös tuotoksen onnistumista, uskottavuutta ja omaa oppimista opinnäytetyöprosessin aikana.
Toiminnallinen osuus koostuu oppaasta. Visuaalinen opas on luotu Canva-työkalulla ja käsittelee pääpiirteittäin organisaatiomuutosten ja muutosjohtamisen sisältämät asiat. Kaiken kaikkiaan valmistunut tuotos vastasi asetettuja tavoitteita.
Organisaatiomuutos alkaa muutostarpeen määrittelyllä, jonka jälkeen muutos ideoidaan ja konkretisoidaan suunnittelulla. Suunnitteluvaiheessa suunnitellaan myös se, miten muutoksesta tullaan viestimään ja miten työntekijöitä voisi osallistaa muutoksen aikana. Muutoksen aikana on tärkeää arvioida hankkeen etenemistä, jotta voidaan tehdä korjausliikkeitä. Arviointia tehdään myös muutoksen jälkeen, jotta voidaan määritellä se, oliko muutos onnistunut.
Muutosviestintä muutoksen aikana on tärkeää, sillä muutos aiheuttaa työntekijöissä epävarmuuden tunnetta sekä jopa vastustusta. Muutosviestinnän tehtävänä on hälventää epäluuloisuutta ja sitouttaa henkilöstöä muutokseen. Henkilöstö sitoutetaan muutokseen viestimällä muutoksen syitä ja kertomalla, miten muutos tullaan toteuttamaan. Muutosviestinnän tulee olla vuorovaikutteista.
Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, joka jakautuu raporttiosuuteen ja toiminnalliseen työhön eli oppaaseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda selkeä ja helppokäyttöinen opas, joka nostaa esiin asioita, joita tulee ottaa huomioon organisaatiomuutoksia toteuttaessa. Opas on suunnattu pienten yritysten johdolle helpottamaan muutosten läpivientiä henkilöstön keskuudessa ja sen tavoitteena on auttaa johtoa ymmärtämään organisaatiomuutoksia, niiden aiheuttamia tunteita sekä muutosviestinnän tärkeyttä työntekijöiden sitouttamisessa muutokseen.
Raporttiosuudessa käydään läpi tietoperustaa, jossa määritellään oppaassa käydyt termit ja esitellään aiheesta jo olemassa olevia teorioita. Lisäksi raporttiosuudessa kuvataan, miten oppaan aihe valikoitui, miten produkti toteutettiin sekä mitkä olivat sen tavoitteet ja päästiinkö niihin. Raporttiosuuden lopussa pohditaan myös tuotoksen onnistumista, uskottavuutta ja omaa oppimista opinnäytetyöprosessin aikana.
Toiminnallinen osuus koostuu oppaasta. Visuaalinen opas on luotu Canva-työkalulla ja käsittelee pääpiirteittäin organisaatiomuutosten ja muutosjohtamisen sisältämät asiat. Kaiken kaikkiaan valmistunut tuotos vastasi asetettuja tavoitteita.