Rekrytointiprosessi päivittäistavarakaupassa
Halttunen, Ella (2022)
Halttunen, Ella
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315271
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen on tyypillinen päivittäistavarakaupan rekrytointiprosessi. Työn tarkoituksena oli muodostaa näkemyksiä rekrytointiprosessin parantamiseksi. Tässä työssä aihe rajattiin erityisesti marketmyymälöihin.
Opinnäytetyön tietoperusta muodostui erilaisista suomen- ja englanninkielisistä kirjallisuuslähteistä sekä internetartikkeleista. Tietoperustassa keskityttiin käsittelemään laajemmin rekrytointiprosessia ja sen eri vaiheita, joihin sisältyvät valmistelut, toteuttamisen, päätöksenteon ja valinnan jälkeiset toimenpiteet. Lisäksi tarkasteltiin lyhyesti myös rekrytointimuotoja, -strategiaa, tyypillisiä budjetteja sekä erilaisia hakumenetelmiä.
Työn tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista menetelmää. Opinnäytetyön aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla. Haastattelut olivat muodoltaan avoimia, eikä niitä varten ollut laadittu strukturoitua kysymyslistaa. Haastattelujen avulla saatiin selville, millainen on tyypillinen rekrytointiprosessi päivittäistavarakaupassa.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että päivittäistavarakauppojen rekrytointiprosessit ovat käytänteiltään yhteneviä. Opinnäytetyötä varten haastateltujen henkilöiden vastaukset olivat pitkälti linjassa toistensa kanssa, vaikka vastaajat työskentelevät eri yrityksissä. Haastatteluissa ilmenevät eroavuudet olivat luonteeltaan lähinnä pieniä yksityiskohtia. Lopuksi opinnäytetyössä muodostettiin kehitysehdotuksia rekrytointiprosessin parantamiseksi.
Opinnäytetyön tietoperusta muodostui erilaisista suomen- ja englanninkielisistä kirjallisuuslähteistä sekä internetartikkeleista. Tietoperustassa keskityttiin käsittelemään laajemmin rekrytointiprosessia ja sen eri vaiheita, joihin sisältyvät valmistelut, toteuttamisen, päätöksenteon ja valinnan jälkeiset toimenpiteet. Lisäksi tarkasteltiin lyhyesti myös rekrytointimuotoja, -strategiaa, tyypillisiä budjetteja sekä erilaisia hakumenetelmiä.
Työn tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista menetelmää. Opinnäytetyön aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla. Haastattelut olivat muodoltaan avoimia, eikä niitä varten ollut laadittu strukturoitua kysymyslistaa. Haastattelujen avulla saatiin selville, millainen on tyypillinen rekrytointiprosessi päivittäistavarakaupassa.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että päivittäistavarakauppojen rekrytointiprosessit ovat käytänteiltään yhteneviä. Opinnäytetyötä varten haastateltujen henkilöiden vastaukset olivat pitkälti linjassa toistensa kanssa, vaikka vastaajat työskentelevät eri yrityksissä. Haastatteluissa ilmenevät eroavuudet olivat luonteeltaan lähinnä pieniä yksityiskohtia. Lopuksi opinnäytetyössä muodostettiin kehitysehdotuksia rekrytointiprosessin parantamiseksi.