Oppimisanalytiikka osaamisperustaisen oppimisen ja opintojen etenemisen tukena
Kupari, Esko (2022)
Kupari, Esko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060415365
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060415365
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin oppimisanalytiikan hyödynnettävyyttä ammatillisen opettamisen ja
opiskelun tukena koulutuskeskus Jedun Haapaveden toimipisteen auto-osastolla. Tutkimuksen ta voitteena oli saada oppimisanalytiikan käytöstä sellaista tietoa, jota voidaan hyödyntää tulevaisuu den opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Opinnäytetyön aloitusvaiheessa oppimisanalyysia
on ollut saatavilla opettajien omista Excel-taulukoista sekä Itslearning- ja Prodiags-verkko-oppimis ympäristöistä. Yhdeksi tavoitteeksi työlle asetettiin edellä mainittujen analyysipohjien yhdistäminen
yhdeksi helppokäyttöiseksi työkaluksi. Osatavoitteena on selvittää erilaisia vaihtoehtoja oppimis analytiikan keräämisestä myös opetuskorjaamolla harjoittelusta ja työpaikalla tapahtuvasta oppi misesta.
Työssä tutkimuksellisina lähestymistapoina käytettiin sekä määrällistä eli kvantitatiivista että laa dullista eli kvalitatiivista tutkimusotetta. Tiedonhankintatapoina olivat kirjallinen tutkimus, havain nointi tutkimuksen aikana ja aikaisemmat työuran varrelta kerätyt havainnot sekä kolmelle opiske lijalle tehty haastattelu.
Tutkimuksen tulosten perusteella oppimisanalytiikkaa voitaisiin hyödyntää enemmän ammatilli sissa opinnoissa etenkin käytännön harjoitustöissä. Opiskelijat kertoivat tutkimuksessa tehdyissä
haastatteluissa, että opintojen etenemisen seurannan visualisoinnilla on positiivinen vaikutus hei dän opiskelumotivaatioonsa ja oppimistuloksiin. Tutkimuksen aikana tehtyjen kokeilujen perus teella selvisi, että oppimisanalytiikan käyttö käytännön harjoitustöiden seurannassa selkeyttää ope tuskorjaamon toiminnan suunnittelua ja päivittäistä toimintaa opiskelijoiden kanssa.
Tämän työn tuloksia tullaan hyödyntämään tulevina lukukausina opintoja suunniteltaessa ja toteu tettaessa. Tavoitteena on, että oppimisanalytiikan kerääminen aloitetaan täysimääräisenä tulevana
syksynä ja menetelmää kehitetään myös tulevaisuudessa
opiskelun tukena koulutuskeskus Jedun Haapaveden toimipisteen auto-osastolla. Tutkimuksen ta voitteena oli saada oppimisanalytiikan käytöstä sellaista tietoa, jota voidaan hyödyntää tulevaisuu den opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Opinnäytetyön aloitusvaiheessa oppimisanalyysia
on ollut saatavilla opettajien omista Excel-taulukoista sekä Itslearning- ja Prodiags-verkko-oppimis ympäristöistä. Yhdeksi tavoitteeksi työlle asetettiin edellä mainittujen analyysipohjien yhdistäminen
yhdeksi helppokäyttöiseksi työkaluksi. Osatavoitteena on selvittää erilaisia vaihtoehtoja oppimis analytiikan keräämisestä myös opetuskorjaamolla harjoittelusta ja työpaikalla tapahtuvasta oppi misesta.
Työssä tutkimuksellisina lähestymistapoina käytettiin sekä määrällistä eli kvantitatiivista että laa dullista eli kvalitatiivista tutkimusotetta. Tiedonhankintatapoina olivat kirjallinen tutkimus, havain nointi tutkimuksen aikana ja aikaisemmat työuran varrelta kerätyt havainnot sekä kolmelle opiske lijalle tehty haastattelu.
Tutkimuksen tulosten perusteella oppimisanalytiikkaa voitaisiin hyödyntää enemmän ammatilli sissa opinnoissa etenkin käytännön harjoitustöissä. Opiskelijat kertoivat tutkimuksessa tehdyissä
haastatteluissa, että opintojen etenemisen seurannan visualisoinnilla on positiivinen vaikutus hei dän opiskelumotivaatioonsa ja oppimistuloksiin. Tutkimuksen aikana tehtyjen kokeilujen perus teella selvisi, että oppimisanalytiikan käyttö käytännön harjoitustöiden seurannassa selkeyttää ope tuskorjaamon toiminnan suunnittelua ja päivittäistä toimintaa opiskelijoiden kanssa.
Tämän työn tuloksia tullaan hyödyntämään tulevina lukukausina opintoja suunniteltaessa ja toteu tettaessa. Tavoitteena on, että oppimisanalytiikan kerääminen aloitetaan täysimääräisenä tulevana
syksynä ja menetelmää kehitetään myös tulevaisuudessa