Write. Re-write. Repeat : miten käsikirjoitetaan kahdeksanosainen jatkuvajuoninen short-form-draama?
Launis, Erno (2022)
Launis, Erno
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060415391
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060415391
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii kahdeksanosaisen jatkuvajuonisen short-form-draaman kirjoittamista ja siihen linkittyvää Frank Danielin jaksoajattelua. Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten kirjoitetaan short-form-draama ja voiko pyrkimyksissä hyödyntää pitkän näytelmäelokuvan dramaturgisen analyysin työvälinettä.
Opinnäytetyön tutkimuksellisena perustana toimivat alan kirjallisuus, puolistrukturoidut teemahaastattelut, elokuva-analyysi, verkkoartikkelit ja kirjoittajan omaan kokemukseen pohjautuva reflektio. Tutkimus on luonteeltaan laadullista.
Työn ensimmäisessä osiossa keskityn määrittelemään short-form muotoa. Kotimaiset käsikirjoittajat Anna Ruohonen, Jani Kauta ja Pietari Vihula avaavat käsikirjoittajan näkökulman short-formin kirjoittamiseen.
Toisessa osiossa tiivistetään Raija Talvion esittelemä Danielin elokuvan dramaturginen analyysimenetelmä. Danielin jaksoajattelussa elokuvasta voi tunnistaa rakenteen, jossa on kolme näytöstä ja kahdeksan noin 10–15 minuutin kestoista jaksoa.
Analyysiluvussa tehdään dramaturginen analyysi pitkästä näytelmäelokuvasta Tap-pajahai (Jaws,1975). Reflektoin lisäksi oppimaani pohtimalla, voisiko Tappajahaista leikata short-form-sarjan.
Seuraavassa osiossa reflektoin oppimaani Danielin analyysimenetelmän pohjalta kirjoittamalla kahdeksanosaisen short-form-draaman kohtausluettelon tasolle.
Tutkimuksen tuloksena havaitsin, miten jatkuvajuonista short-form-draamaa kirjoitetaan jaksoissa ja näytelmäelokuvan dramaturgiaa mukaillen. Dramaturgisesti tasapainoinen short-form-draama keskittyy päähenkilön muutoksen kuvaamiseen. Elokuvasta poiketen, short-form muodossa juoni on jatkuvajuonisen ja episodimaisen juonen hybridi, mikä näkyy yksittäisten jaksojen rakenteissa. Danielin dramaturgista analyysia voi suositella short-form käsikirjoittamiseen, jos analysoinnin tekee systemaattisesti ja omaksuu uudelleenkirjoittamisen työtavaksi.
Opinnäytetyön tutkimuksellisena perustana toimivat alan kirjallisuus, puolistrukturoidut teemahaastattelut, elokuva-analyysi, verkkoartikkelit ja kirjoittajan omaan kokemukseen pohjautuva reflektio. Tutkimus on luonteeltaan laadullista.
Työn ensimmäisessä osiossa keskityn määrittelemään short-form muotoa. Kotimaiset käsikirjoittajat Anna Ruohonen, Jani Kauta ja Pietari Vihula avaavat käsikirjoittajan näkökulman short-formin kirjoittamiseen.
Toisessa osiossa tiivistetään Raija Talvion esittelemä Danielin elokuvan dramaturginen analyysimenetelmä. Danielin jaksoajattelussa elokuvasta voi tunnistaa rakenteen, jossa on kolme näytöstä ja kahdeksan noin 10–15 minuutin kestoista jaksoa.
Analyysiluvussa tehdään dramaturginen analyysi pitkästä näytelmäelokuvasta Tap-pajahai (Jaws,1975). Reflektoin lisäksi oppimaani pohtimalla, voisiko Tappajahaista leikata short-form-sarjan.
Seuraavassa osiossa reflektoin oppimaani Danielin analyysimenetelmän pohjalta kirjoittamalla kahdeksanosaisen short-form-draaman kohtausluettelon tasolle.
Tutkimuksen tuloksena havaitsin, miten jatkuvajuonista short-form-draamaa kirjoitetaan jaksoissa ja näytelmäelokuvan dramaturgiaa mukaillen. Dramaturgisesti tasapainoinen short-form-draama keskittyy päähenkilön muutoksen kuvaamiseen. Elokuvasta poiketen, short-form muodossa juoni on jatkuvajuonisen ja episodimaisen juonen hybridi, mikä näkyy yksittäisten jaksojen rakenteissa. Danielin dramaturgista analyysia voi suositella short-form käsikirjoittamiseen, jos analysoinnin tekee systemaattisesti ja omaksuu uudelleenkirjoittamisen työtavaksi.